Annons:

Sök

Annons:

  • Gymnasiets kvällsskola knyter starka band: ”Vi är alltid här”

    Abod Okab och Omar Alhala har gjort kvällsskolan till en given grej efter den ordinarie skolan. De pluggar och har roligt tillsammans. Foto: Ossian Mathiasson

  • Gymnasiets kvällsskola knyter starka band: ”Vi är alltid här”

    Nour Abu Shosha, Brexam Georgos, Mahmoud Alaswad och Naba Maheen ser ett stort värde i att besöka kvällsskolan. Vid detta tillfälle hjälps de åt att lösa en uppgift i religion. Foto: Ossian Mathiasson

Gymnasiets kvällsskola knyter starka band: ”Vi är alltid här”

Eleverna på Hultsfreds gymnasium knyter starka band till varandra.
Efter skolans slut är det en hel del elever som väljer att stanna kvar och plugga på kvällsskolan.
– Om jag ska sammanfatta allt det här så är det samarbete som gäller, säger Abod Okab, som tar studenten från vård- och omsorgsprogrammet om några veckor.

Annons:

Det är torsdag eftermiddag och klockan har passerat 16.00. För merpaten av gymnasieeleverna på Hultsfreds gymnasium innebär det att ytterligare en skoldag är till ända och man kan bege sig hemåt efter en dag fylld med lektioner, prov och ny, viktig kunskap. 

Men inte för alla. I ett av klassrummen på gymnasiet råder det fortfarande full aktivitet. 

Sedan i januari anordnas det kvällsskola under tre eftermiddagar i veckan efter att läraren Robert Westin lyckats göra verklighet av sin idé och fått eleverna i SA17 att haka på. 

"Ingen sitter själv i ett hörn"

Det har nu lett till att elever i olika åldrar och från olika klasser har hittat till kvällsskolan. 

– En del har nog fått fel bild av kvällsskolan och tror att det är någon typ av studiestöd, att man kommer hit, pluggar och går hem. Riktigt så är det inte. Vi gör plugget till en gemensam grej och har väldigt roligt tillsammans. Alla pratar med varandra och det är ingen som sitter själv i ett hörn och pluggar, säger Omar Alhala, som går första året på det samhällsvetenskapliga programmet.

Han medger att han går på i princip varenda träff och dit har han fått med sig vännen Abod Okab, som om några veckor tar studenten från vård- och omsorgsprogrammet. 

I vintras var skolan bekymmersam för Abob Okab som låg efter i många ämnen. 

– När jag träffade den här killen (Omar) förändrades allt, det var han som fick med mig på kvällsskolan och jag började plugga igen, säger Abob Okab. 

"Såg hur trött han var"

Omar Alhala minns hur läget såg ut för sin vän för bara några månader sedan.

– Jag såg hur trött han var på skolan och när jag fick chansen att prata med honom så lyssnade han och jag lyckades övertala honom till att följa med. Nu är vi alltid här, säger Omar Alhala.

Nu har de gjort det till en gemensam grej att hänga på kvällsskolan, plugga och umgås med andra gymnasieelever.

– Fördelen är att vi samarbetar med varandra även om vi har olika uppgifter i olika ämnen. Vi samarbetar och hjälps åt för att komma framåt och bli klara med uppgifterna, säger Abod Okab och lägger till:

– Även om jag inte har en uppgift att göra så kommer jag och försöker hjälpa de andra eller sitta och ha kul med dem.

"Önskar att det varit så i verkligheten"

I sommar ska Abod Okab jobba inom landstinget i Kalmar län och det starka samarbetet på kvällsskolan är något som han kommer bära med sig in i arbetslivet. 

– Om jag ska sammanfatta allt det här så är det samarbete som gäller. Jag önskar mig att det hade varit så i verkligheten, att alla hade samarbetat med varandra och kommit överens, säger Abod Okab. 

Till hösten är tanken att kvällsskolan ska finnas med från start och enligt Omar Alhala fick det en nackdel. 

– Det tråkiga är att mer än hälften av gymnasiets elever inte vet att det finns en kvällsskola. Jag försöker förmedla det till alla jag känner och många lärare har inte lyckats sprida det. Folk behöver få reda på det här. Vi trivs här, man får hjälp med sina studier och man får motivation till att plugga, säger Omar Alhala.

"En kunskapsfest"

I en annan del av klassrummet sitter tre av Omars klasskompisar – Nour Abu Shosha, Brexam Georgos och Mahmoud Alaswad – och får hjälp av Naba Maheen, som går första året på det naturvetenskapliga programmet, med en religionsuppgift där de gör en jämförelse mellan buddismen och hinduismen. Det är svårt att säga vem som är lärare och vem som är elev och alla hjälper varandra. 

– Jag längtar alltid efter att få komma hit. Det är roligare än att plugga tillsammans med någon än att sitta hemma själv och göra det. På lektionerna sitter man och lyssnar på vad man ska göra och det är här man genomför uppgifterna. Jag gillar denna stund, säger Nour Abu Shosha. 

Naba Maheen flikar in och hyllar konceptet:

– Vi brukar säga att vi har en kunskapsfest. Det finns alltid någon som man kan diskutera sina uppgifter med, säger Naba Maheen. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: