Region Kalmar ska bli delägare i Kalmar flygplats, men motståndet växer.
Foto: Pixabay
Vi kommunpolitiker ställer oss mycket tvekande till lämpligheten i detta förslag, dels p g a flygets negativa klimatpåverkan och den ekonomiska bilden som idag är en verklighet för de regionala flygplatserna. Flygandet minskar nu och Kalmar Öland Airport har uppenbart ekonomiska svårigheter, vilket lär vara en av anledningarna till Kalmar kommuns önskan att sälja halva flygplatsen.
*
Men vi blir även upprörda över förslaget och att politikerna från vår del av länet inte är mer kritiska till detta eftersom det inte gynnar medborgarna i norr överhuvudtaget. Om vi behöver flyga någonstans tar vi oss till Linköping.
Om dessa 80 miljoner i stället investeras i vården eller i mer klimatsmart kollektivtrafik så skulle även vi gynnas. Vi har länge efterfrågat en upprustning av Stångådalsbanan och Tjustbanan t ex. Eller vad skulle KLT kunna göra med 80 miljoner? En tätare buss- och tågtrafik och/eller billigare biljetter skulle vara varmt välkommet.
Lennart Beijer, V, Hultsfred
Akko Karlsson, Mp, Västervik
Mariann Gustafsson, V, Västervik
Pontus Larsson, S, Västervik