Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

En kvinna förlorar en tvist med ett bilföretag. Foto: Pixabay

Hultsfredsbo nekas ersättning efter tvist med bilfirma

En kvinna från Hultsfred köpte en bil från en firma i norra Sverige i november. Kort därefter upptäckte hon flera problem – men några pengar får hon inte av företaget. Allmänna Reklamationsnämnden går på företagets linje.

Annons:

Felen – helt utslitna bromsar och trasigt klimatsystem – upptäcktes under våren 2019. Bilen hade kvinnan köpt i november 2018 och summan låg på 41 000 kronor. Felen reklamerades den 1 juli 2019 och eftersom det då hade passerat sex månader från köpet ligger bevisbördan för att felen redan fanns vid köpet på kvinnan.

Företaget har hävdat att bilen gick igenom besiktningen nio dagar före köpet och att kvinnan kört 700 mil efter att hon köpt fordonet. De menar också att de blev kontaktade först efter att filen fixats.

Kvinnan krävde ersättning på drygt 14 000 kronor, men det nekade bolaget. Tvisten gick vidare till ARN som dock inte anser att kvinnan lyckats bevisa att felen fanns vid köpet. Kravet avslås därmed. Beslutet kan inte överklagas.

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du dettaHär kan du läsa mer om cookies.

Jag förstår, ta bort detta

Annons: