Annons:

Sök

Annons:

Inspirerades i Skottland – startat nytt projekt på hemmaplan

Projektet startades av Miriam Bjälefors Flemk, förstelärare och på högstadiet, Emma Svensson, förstelärare i fritidshem och idrottslärare på mellanstadiet, och Linnéa Uebel som arbetar på mellanstadiet. Foto: Privat

Inspirerades i Skottland – startat nytt projekt på hemmaplan

Tre lärare på Prolympia har startat ett nytt projekt, där inspiration hämtats i Skottland.
– Genom olika klubbar vill vi öka lusten till det livslånga lärandet och skapa meningsfullhet på fritids med fokus på kunskap och trygghet, säger Emma Svensson.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Allt fick sin början redan under en ny ledarskapsutbildning som Prolympia startade höstterminen 2022 där Emma Svensson, Miriam Bjälefors Flemk och Linnéa Uebel representerade Virserumsskolan.

Utbildningen avslutades med uppgiften att skapa en projektplan som på något sätt skulle bidra till utveckling i verksamheten. 

– I samma veva var några lärare i Skottland för att skapa ett samarbete med Glasgow Academy i vårt arbete ”Världen som klassrum”. Där jobbade skolan med Clubs, där eleverna fick välja mellan olika aktiviteter, eller klubbar som man sa. Det var allt ifrån drama och hårstylist till odling och musik, berättar Emma Svensson som var med på resan.

 Inspirationen följde med hem

Hon och Linnéa Uebel var med på resan och lät inspiration följde med hem till Sverige och Prolympia, där de tre kollegorna fick möjlighet att starta ett projekt genom ledarskapsutbildningen.

– Vi tänkte att vi ville bygga vidare detta koncept även på vår skola. Så sedan höstterminen jobbar vi med en satsning mellan fritidshemmet och skolan, där eleverna genom olika klubbar vid tre olika tillfällen per termin får träffa andra lärare i verksamheten som de vanligtvis inte träffar så ofta. Lärarna har i uppdrag att utifrån sitt ämne skapa en lustfylld inspirationsaktivitet, säger Linnéa Uebel.

Vad är syftet med projektet?

– Det finns en rad syften, som att öka lusten till det livslånga lärandet och skapa meningsfullhet på fritids med fokus på kunskap och trygghet. Vi vill även på ett lustfyllt sätt väcka elevernas intresse till kunskap i olika ämnen och öka skolans vi-känsla då fritidshemslärare ofta upplever att de inte är en del av skolans verksamhet. Genom projektet hoppas vi att vi kan bygga broar mellan både personal och elever och som sagt skapa relationer tidigt.

Hur har projektet tagits emot så här långt?

– Det har varit ett väldigt lyckat projekt visar utvärderingarna från både personal och elever. Lärarna ser en vinning i att få träffa eleverna i de lägre åldrarna, att skapa inspirerade ”lektioner” för en annan åldersgrupp än vad de vanligtvis undervisar i, samtidigt som det skapar en trygghet för eleverna att de lär känna fler personal på skolan. De tycker att det har varit spännande att få vistas i andra lokaler, men också lite nervöst att träffa lärare från annat stadie, men att det har varit givande.

Under höstterminen har man haft tre perioder: språk, praktiska ämnen och ma, No och teknik.

– Nu startar vi snart i gång första perioden för vårterminen.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: