Annons:

Sök

Annons:

  • Kritikstorm mot nya fartgupp: ”Inte okej att bilarna gör sönder”

    Inge Hyckenberg är en av flera personer som reagerar på att de nya trafikhindren på Silverslättsvägen i Hultsfred är för höga. Foto: Ossian Mathiasson

  • Kritikstorm mot nya fartgupp: ”Inte okej att bilarna gör sönder”

    Mellan fordonets front och asfalten skiljer det endast fem centimeter och Hyckenberg menar att man ska kunna köra över hindret i 50 kilometer i timmen då det inte finns någon skylt som visar något annat.

Kritikstorm mot nya fartgupp: ”Inte okej att bilarna gör sönder”

Det har riktats hård kritik mot Hultsfreds kommun efter uppförandet av de två nya farthindren på Silverslättsvägen i Hultsfred. Både på orten och på sociala medier har kritiska röster höjts.
– Det är okej om man sätter ner farten men att göra det så folk slår sönder sina bilar är inte okej, säger företagaren Inge Hyckenberg.

Annons:

Under sommaren har Hultsfreds kommun satt upp två nya farthinder utmed Silverslättsvägen i Hultsfred, som nu möts av kraftig kritik. 

Det är flera personer som har kommenterat trafikhindren på sociala medier och anser att kommunen måste göra något åt dem. Den gemensamma nämnaren är att kommuninvånarna tycker att hindren är för höga och vissa bilar har problem att ta sig över. 

En av personerna som har varit i kontakt med Dagens Hultsfred och framfört sin åsikt är Inge Hyckenberg, egen företagare och lokal profil i Hultsfred, som har svårigheter att köra över hindren med sin Porsche. 

– När jag har kört upp på trafikhindret som finns vid förskolan är det bara fem centimeter mellan bilens front och asfalten och under bilen är det vissa delar som sticker ner ännu längre. Jag tycker att det trafikhindret är fel och alldeles för högt, säger Inge Hyckenberg. 

Vill se gångfartsområde

Han tycker inte att det ska finnas risk för bilar att komma till skada när hastigheten sänkas och lösningen borde ha sett annorlunda ut. 

– I många storstäder satsar man gångfartsområden där fotgängare har företräde. I detta fall har bilister företräde överallt förutom på övergångsstället och mellan hindren, där man varnar för lekande barn, kan bilisterna öka hastigheten. Det är så bakvänt. Jag fattar inte hur det är tänkt, säger Hyckenberg.

Vad är ditt förslag på en lösning?

– Jag tycker att man ska bygga upp ett gupp som inte är fullt lika högt och lägga ett gångfartsområde med en avslutande nedfart, då får man ett gångfartsområde där barnen har företräde. Där folk ska köra sakta blir det tvärtom, de ökar farten fram till nästa hinder.  

"Ska köra förbi i 50 km/h"

Han pekar på att det är rätt skyltat med varningar för avsmalnad väg, skolbarn och gupp men inget mer. 

– Det innebär att jag ska kunna köra förbi i 50 kilometer i timmen utan att slå sönder bilen. Annars ska det vara markerat med skyltar för det, säger han. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: