Annons:

Sök

Annons:

Flera positiva effekter med särskild satsning: ”En förbättrad arbetsmiljö”

Satsningen med heltidsmentorer på Albäcksskolan har fallit väl ut. Foto: Ossian Mathiasson/Arkiv

Flera positiva effekter med särskild satsning: ”En förbättrad arbetsmiljö”

Efter bara en termin med heltidsmentorer på Albäcksskolan är omdömet positivt. Barn- och utbildningschefen Martin Snickars kan flera goda effekter. 
– Det finns vuxna som har en ökad tillsyn och uppföljning av elevernas vardag och skolresultat, säger Martin Snickars. 

Annons:

På barn- och utbildningsnämndens senaste sammanträde presenterade Karolina Karlsson, en av två rektorer på Albäcksskolan, arbetet med heltidsmentorer. Det är en ny insats som infördes i augusti 2019 och det finns sex personer som har uppdraget som heltidsmentorer på högstadieskolan. 

– De har mentorsansvar för arbetslagets klasser, till exempel 7A, 8A och 9A. De har i uppgift att ha kontakt med eleverna och följa deras studier, ha kontakt med vårdnadshavare, sköta utvecklingssamtal och föräldramöten, följa upp hur eleverna mår och ha kontakt med elevhälsan om de behöver kopplas in. De går även in som resurs och vikarie i mentorsklasserna vid behov, säger barn- och utbildningschefen Martin Snickars. 

Betygen har förbättrats

Han berättar även att lärarna på högstadieskolan jobbar med undervisningsplanering, förberedelser, undervisning, efterarbete och bedömning och har därmed inget mentorsansvar för att följa eleverna i samtliga ämnen. Det finns flera syften till varför heltidsmentorerna tillsattes på skolan. 

– Vi vill att fler elever ska undervisas av behöriga lärare och vill ha en likvärdig skola för våra elever. Det blir också mer attraktivt för lärare från andra kommuner att söka sig till högstadiet i Hultsfred, det finns ingen annan kommun här i närområdet som jobbar så här. Vi är just nu ensamma och det skapar attraktiva lärartjänster, det gör förhoppningsvis att behörigheten stiger. Syftet är också höjda betygsresultatet och fler behöriga elever till nationella program på gymnasiet. 

Vad ser ni för effekter efter en termin?

– Vi ser att statistiken på betygen har stigit. Om det beror på det här eller inte vet vi inte men vi ser att det går uppåt och hoppas att det fortsätter så. När vi tittar på julbetygen så har de stigit om vi jämför med förra årets årskurs 9, säger Snickars och fortsätter:

– Det finns vuxna som har en ökad tillsyn och uppföljning av elevernas vardag och skolsituation. Det blir en förbättrad arbetsmiljö för både elever och lärare. 

"Ändrat om en del tjänster"

Det är allt fler skolor som satsar på att anställa heltidsmentorer för att avlasta ämneslärare som får mer tid att fokusera på undervisningen. 

– Det tar tid innan man sätter den nya insatsen med hur alla ska jobba men vi ser det som en positiv satsning. Det är ett nytt arbetssätt som vi vill fortsätta med. Vi har ändrat om en del tjänster genom att minska på elevstödjare och elevassistenter och öka på med heltidsmentorer. Det är en förändring inom befintlig budget. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: