En kvinna från Hultsfred får rätt av ARN efter att ha fått en möglig höbal. Bilden är en genrebild. Foto: Pixabay
I slutet av 2018 beställde kvinnan, hemmahörande i Hultsfred, två rundbalar och upptäckte i ett tidigt skede att den ena höbalen innehöll jord, damm och mögel. Säljaren uppgav att problemet skulle lösas på bästa sätt men därefter svarade inte säljaren mer.
Den missnöjda kunden anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och nu rekommenderar de företaget att gå kundens krav till mötes.
”Eftersom höet är otjänligt som foder är felet så väsentlig att köparen har rätt att häva köpet. När ett köp hävs ska köpeskillingen återbetalas till köparen mot att denna återlämnar varan till säljaren”, skriver ARN i sin motivering till beslutet.
ARN anser att köparen inte har haft någon nytta av höet överhuvudtaget och att berört företag ska återbetala 1 125 kronor till köparen. Om företaget vill få tillbaka det obrukbara höet får bolaget hämta det snarast, senast en månad efter ARN:s beslut. Köparen är inte skyldig att återlämna höet till företaget.