Annons:

Sök

Annons:

Mars blev en supermånad för matbutikerna – handlades som aldrig förr

I hela Sverige gick pasta och ris åt som aldrig förr i hyllorna. Foto: Ossian Mathiasson

Mars blev en supermånad för matbutikerna – handlades som aldrig förr

Svenskarna handlade som aldrig förr under mars månad. Främst köptes toapapper, ris och konserver. Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 12,8 procent jämfört med samma månad 2019.

Annons:

Landets matbutiker upplevde en sanslös marsmånad. Under coronakrisens inledning spenderade svenskarna betydligt mer än normalt i landets matbutiker. 

Totalt ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 12,8 procent jämfört med mars 2019, enligt siffror från Svensk dagligvaruhandel. Troligen den största ökningen någonsin, enligt Svensk dagligvaruhandel. 

– Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna med bland annat stora inköp av torrvaror och hygienartiklar, vilket bidrog till den starka försäljningen. Dessutom flyttades en del av matinköpen från restaurangerna till livsmedelsbutikerna, säger Karin Brynell, vd Svensk dagligvaruhandel. 

"Smittar av sig"

En normal månad brukar tillväxten ligga på runt tre procent. Snittköpen var högre än vanligt i början av mars och utvecklades mot mer normala nivåer först mot slutet av månaden. Samtidigt flyttade konsumenterna en del av sin matkonsumtion från restaurangerna till hemmet, skriver Svensk dagligvaruhandel i ett pressmeddelande. 

De varor som svenskarna helst fyllde sina förråd med var ris, pasta, konserverad mat, toalettpapper och två. Risförsäljningen ökade med hela 88 procent och toalettpappret med 71 procent.

– Jag tror det smittar av sig. Ser du att personen framför har lastat fullt med konserverade tomater och toalettpapper och det är tomt i hyllorna – då kanske du tänker till och handlar lite extra själv. Jag tror det är ett mänskligt beteende, säger Karin Brynell.

Ökade med 50 procent

E-handeln ökade med nästan 50 procent. Allra vanligast var att plocka ihop varorna på webben och sedan hämta kassarna i butik. Totalt ökade upphämtning i butik med 82,2 procent och hemleverans med 34,1 procent.

– E-handeln med mat fick ett kraftigt uppsving under mars månad då många ville, eller uppmanades att, undvika livsmedelsbutiker, vilket bidrog till att en bredare kundgrupp handlade mat på nätet. Eftersom möjligheten att på kort sikt skala upp kapaciteten är störst vad gäller upphämtning i butik fick detta leveransalternativ en extra stor skjuts. Det återstår att se hur branschens digitaliseringsresa påverkas och om fler kommer att fortsätta handla mat på nätet även när pandemin har lagt sig, säger Karin Brynell.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: