Annons:

Annons:

ICA återkallar morötter. Foto: MostPhotos

ICA återkallar morötter – "Mycket allvarligt"

ICA väljer att återkalla knippmorötter från Italien. Morötterna innehåller för höga halter av bekämpningsmedel. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons:

Det är ett stickprov som visar att morötterna, knippmorötter 500 gram, innehåller för höga halter av bekämpningsmedel. 

– Vi ser mycket allvarligt på detta och återkallar produkten. Vi utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen, säger Kajsa Humlén Kirbe kvalitetschef Ica Sverige i ett pressmeddelande.

Livsmedelsverket har kännedom om det inträffade. Har man köpt morötterna uppmanar företaget att lämna tillbaka dem i den butik där man köpt dem. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Taggar i artikel

15 kommentarer

Gösta 2020-05-12 21:21:11

Vad är det för fel på den här världen? Det går alldeles utmärkt att odla morötter i Sverige. Ändå kör ICA med sin lastbil ända till Italien och hämtar morötter. Jag menar om det var apelsiner eller bananer...nä, det är morötter på flaket. Skoja. ICA sluta eller jag bojkottar.

Helena 2020-05-13 08:40:16

Håller med FULLSTÄNDIGT!

Bo C 2020-05-13 12:34:14

Det var inte covid19 också i dom.

Anita Silve Baltzer 2020-05-13 15:04:49

Jag köper inga varor där det står ICA på, det är bästa sättet att undvika sådan fulväxt !

Gunnar 2020-05-13 17:59:08

Ica anser nog att skiten som kommer utifrån är det bästa för företaget att tjäna pengar vi svenskar köper gärna som trogna och lurade kunder.bojkotta ica

Rose-Marie 2020-05-13 21:26:48

Håller med ovanstående!! Sälj endast svenska morötter!!! Skandal att vi måste/kan riskera vår hälsa!!!
Köp inte billigt från utlandet för då kan det finnas risk för en massa ohälsosamma bekämningsmedel! Ni ICAhandlare TA ERT ANSVAR!


Anders 2020-05-13 22:30:54

Det går bättre med Ekologiskt. Nyttigare. Inga bekämpningsmedel

Owe Danemar 2020-05-13 22:58:55

Varför visar ICA inte en bild på produkten? Eller gäller giftvarningen alla "knippe-morötter"? Finns risk för andra giftiga förpackningar? Skärp er!!!!)

Sam 2020-05-13 23:53:58

Italien brukar fuska,köper av länderna från Balkan och skickar till Europa som Italiens produkter tex möbler,kläder,frukt,grönsaker osv

Ola 2020-05-14 07:54:40

Vad är det för fel på människor som köper utländska varor, kan man väl fråga sig?
Om alla köpte svenska varor så behövde ju inte ICA köpa utländskt.
Men snålheten bedrar oftast visheten, och det visar sig i slutändan.

Vesna 2020-05-14 09:02:46

Men,varför dom visar inte vem är producenten av dessa morutar ? Är det ägna Icas varor ?,... då är inte producenten en Italjanare , därmed , samma som Gurkan och Tomaterna från Spanien och Holand , ...produceras av etablerad svensk bolag i den aktuela landet ,och produceras i inglasade arangerier , där används bode kristalull i odlingen och mycket beshempnings meddel .
Priset som betalar är Svenska folket med massa sjukdumar av denna maten , och sedan vi alla betalar genom skaten för den bälastade sjukvården som lever gåt på folkets sjukdumar .

Svenska folket moste kreva mer lagstifning att på varije pakning av livsmedel ska sto vem är producenter av maten inte bara var är pakat och vilken företag pakat detta .
Lösvikt ska också markeras , på sama sätt med en synlig skylt i butiken , vem är producenten och var produceras livsmedeln .
Vi får inte glöma att bakom dena "inte rätt markerade livsmedel " gömer sig micket av problemet med "svarta marknaden" och peningstvätt som gynar bara dessa fuskare och säls detta som "svensk produktion" , meddan dom som betalar höga priset är folket i Sverige av den snab producerade dåliga maten ,tum på näring och ful med gifter . Plus andra misginas av detta är lenderna där produktionen pågor , därifrån tas utt produkten utan att skatas och monsas , som inte ens är producerat där och säljs som "svensk produktion" i Sverige , ..som skapar en snädvriden jordbruks marknad ,...efrersom sedan ...berående av produktion man har rätt till olicka jordbruks bydrag från EU .
Detta skapar snedvriden och falsk jordbruks marknad , som gynar bara dom redan rikas redan förmycket filda plonbukar och deras konton på banken.

Bo C 2020-05-14 10:36:11

Till er som tycker Sverige är bättre, har ni inte sett UG om arlagårdarna.

Guy 2020-05-14 10:45:01

Handla lokalt. Handla svenskt.

Samuel 2020-05-14 20:19:21

Jag kan förstå varför en stokastisk bilmodell som nyss lanserats har visat sig ha brister efter en periods närvaro på marknaden. Däremot borde ju stickprov göras på matvaror innan de släpps till marknaden, exempelvis morötter från ett visst datum. Att göra det mitt under brinnande försäljning av dem är att göra kunderna en björntjänst då de dels oroar sig för att bli sjuka och dels måste åka tillbaka till affären med morötterna.

Nu är det ju knappast ICA som ska skuldbeläggas utan producenten som använt för mycket bekämpningsmedel. Att tomt basunera ut "Bojkotta!" är tyvärr något som är alldeles för lättvindigt att göra och som inte leder till konstruktiv utveckling i samhället. Punkt.

Helena 2020-05-15 13:02:19

Det finns svenska morötter nu, så förstår inte att de måste sälja utländska. Vi alla måste hjälpas åt att köpa svenska grönsaker när det finns. Skulle aldrig köpa spanska tomater när det finns svenska som dessutom är mycket godare.