Annons:

Sök

Annons:

Regionen ska satsa mer på biogas – överger HVO

Region Kalmar kommer att satsa mer på biogas och överger HVO som bränsle. Foto: Anders Sjögren

Regionen ska satsa mer på biogas – överger HVO

Vid en presskonferens under onsdagen berättade kollektivtrafiknämnden i region Kalmar län att de kommer att prioritera transporter med biogas och fasa ut HVO (biodiesel) i sina transporter. När det gäller tågtrafik satsar man mer på grön el och vill kunna elektrifiera alla tåglinjer fram till 2029.

Annons:

Kalmar län är ett jordbrukslän och det är ett av skälen till att man vill ta tillvara restprodukter från jordbruket och matavfall för att göra biogas av. Det berättade kollektivtrafiknämnden i region Kalmar som presenterade trafikförsörjningsprogrammet fram till 2029.

– Biogas är någonting som vi kan tillverka själva genom att använda jordbrukets restprodukter och matavfall från hushållen. När det är gjort återstår gödsel som växterna kan ta upp i hög utsträckning vilket leder till mindre påverkan av näringsämnen till våra vattendrag. Man kan faktiskt tala om en cirkulär miljö, säger Roland Åkesson (C) ledamot i kollektivtrafiknämnden.

Han berättar att regionen väljer bort HVO, då en dela av detta importeras. Biogas är att föredra då det är en lokal produkt. Övergången till biogas ska gälla de flesta transporter – dock inte tåg, där har en upphandling startat av tåg som kan drivas med grön el.

Gäller det även tåg som går på Tjust- och Stångådalsbanan?

– De tåg som vi ska upphandla ska kunna drivas med grön el, men eftersom de banorna idag inte är elektrifierade måste de också kunna drivas av ett annat miljöbränsle, vilket det är vet vi inte i dagsläget utan det får våra tekniker avgöra, säger Roland Åkesson.

Han säger också att regionen ska vara stolta över att ligga så långt framme med ambitionen att biogas ska dominera framöver.

Förhoppningen är att de båda banorna ska vara elektrifierade fram till 2029, det är så länge som det nya trafikförsörjningsprogrammet sträcker sig.

Minska restiden

När det gäller restiden och att skapa färre arbetsmarknadsregioner i länet, har regionen en plan för att minska de fyra arbetsmarknadsregionerna från fyra till två. 

– Det handlar om att få ner restiden till maximalt en timme, säger Peter Wretlund (S) ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Han menar att arbetet med att minska restiden ska prioriteras både i den södra och norra länsdelen. Han säger också att regionen arbetar för att tona ner länsgränserna när det gäller kollektivtrafiken så att det ska bli lättare för resenärer att passera länsgränserna än det är idag.

Tryggare hållplatser

I Kalmar län finns det idag 4 000 hållplatser som trafikeras av busstrafik. Alla dess har inventerats och fram till 2029 ska de göras tryggare, där antalet resenärer per dygn avgör var man ska börja sitt arbete.

Björn Brändewall (L) är ansvarig ledamot för hållplatser i kollektivtrafiknämnden.

– Vi vill öka tryggheten för alla våra resande i samtliga åldersgrupper. Vi vill skapa belysning vid våra hållplatser och de gång- och cykelbanor som ligger i anslutning till hållplatserna. Vi tittar också på att installera trygghetskameror. Resande kan redan nu begära nattstopp, som innebär att man kan begära att bussen stannar mellan två hållplatser under natten, där endast den personen kan gå av bussen, säger han.

Utöver det ska en målad kantlinje finnas vid hållplatserna samt att kanthöjden vid hållplatserna ska vara 17 centimeter.

Räknar med fler som reser kollektivt

Innan Coronapandemin kom till länet var det 11 miljoner resor om året som utnyttjade kollektivtrafiken i regionen. Det innebar att det gjordes drygt 30 000 resor per dag i Kalmar län.

Kollektivtrafiknämnden räknar med att när Coronapandemin slagits tillbaka kommer resandet att återgå till dessa siffror och även öka.

– Vi räknar med att vi får en ökning av resande med 3,5 procent om året med de åtgärder som planeras, säger Peter Wretlund.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: