Annons:

Sök

Annons:

Ny utredning kan leda till höjd maxhastighet för A-traktorer

En utredning kring regelverket för A-traktorer kan leda till höjd hastighetsgräns. Foto: MostPhotos

Ny utredning kan leda till höjd maxhastighet för A-traktorer

En omfattande utredning kring regelverket för landets A-traktorer har precis dragits i gång av Transportstyrelsen. Den kan bland annat komma att leda till en höjd maxhastighet.

Annons:

Häromdagen berättade vi om en tonåring i norra Kalmar län som fälldes av tingsrätten för olovlig körning efter att ha framfört sin A-traktor i över 100 kilometer i timmen, vilket en polis hem från jobbet vittnade om. Själv märkte han inte att han körde fortare än tillåtna maxhastigheten 30 kilometer i timmen.

Åsikterna om A-traktorn som fortskaffningsmedel är ungefär lika många som det finns personer i det här landet, och ofta handlar det om modifierade A-traktorer som går betydligt snabbare än tillåtet.

Höjning av maxhastigheten?

Efter påtryckning från bland annat polisen och allmänheten har Transportstyrelsen beslutat att med hjälp av ytterligare några aktörer se över och utforma nya regler för landets omkring 30 000 A-traktorer, vilket P4 var först med att berätta om.

Omar Bagdadi är utredare på Transportstyrelsen, och han berättar att man diskuterar en höjning av hastighetsbegränsningen för A-traktorer. Enligt uppgift ska det vara 60 km/h som är det mest aktuella alternativet, men då tillsammans med ett speciellt körkort för A-traktorer.

– Vi ska ta ett helhetsgrepp och titta på allt. Från hur fort de får köra till antalet passagerare, berättar han för tidningen ATL.

Uppfattas som bromskloss 

Att många A-traktorer redan i dag går fortare än tillåtna 30 km/h är dock inte anledningen till att frågan har kommit upp för diskussion. Det handlar i stället om att många trafikanter i dag uppfattar A-traktorerna som bromsklossar i trafiken.

–  Med höjd hastighet blir det förhoppningsvis färre omkörningar och minskad irritation. Men hade det inte varit för att så många redan kör för fort hade det varit enklare att argumentera för en höjd hastighet, säger Bagdadi.

Förtydliga regelverket

Ambitionen med utredningen är också att förenkla och förtydliga regelverket, så att fordonsbyggarna vet vad det verkligen är som gäller.

– Till exempel det vara uppenbart att fordonet inte är avsett för personbefordran. Men vad betyder det? Ska det vara besvärligt att komma åt baksätet eller ska det vara totalt omöjligt? Den typen av formuleringar bäddar bara för att de som ska besiktiga gör olika tolkningar.

– Det står att bälte måste finnas, men inte att det ska användas. Eller att bilen är godkänd för ett antal personer, men det står inget om hur många som får finnas i den, säger Omar Bagdadi till ATL.

Omar Bagdadi tror att de nya föreskrifterna i bästa fall kan vara klara till årsskiftet.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: