Lars Rosander (C).
Foto: Ossian Mathiasson
Lars Rosander tycker att stationsområdet i Hultsfred har stor betydelse för turismen och vill att det blir ännu bättre.
Diskussioner förs om att bland annat flytta dressinuthyrningen från Björkudd till stationsområdet så man får all järnvägsankuten verksamhet på en och samma plats.
Nu står det klart att dressincyklingen blir kvar i Björkudd även sommaren 2021.
– Det stämmer att de kommer vara kvar i Björkudd denna sommar. Vi har en ambition om att samla turismen kring stationshuset i och med att vi har köpt det, säger kommunalrådet Lars Rosander (C) och fortsätter:
– Avgörande är detaljplanen för Herrstorpet och Trafikverkets planer på att stängsla in spåret, vilket gör att det blir svårare att komma till. Som förslaget ligger så kommer man inte kunna köra bil förbi reningsverket och vidare till Björkudd. Detaljplanen är inte tagen än så det kan uppstå justeringar. Det är ett arbete som fortgår.
Biltrafiken ska upphöra på vägen
Att Hultsfreds kommun vill få bort biltrafiken på den sista sträckan på Strandpromenaden, det vill säga från reningsverket till dressinuthyrningens parkering, är något som kommer skapa problem för dressinverksamheten.
– Det är egentligen en gång- och cykelväg men sista sträckan används för biltrafik också. Det kommer nog inte bli möjligt i framtiden utan den ska renodlas för gång- och cykeltrafik. Det regleras i den kommande detaljplanen som är under arbete. Då finns det i praktiken ingen möjlighet att ta sig dit med bil eftersom man inte ska använda Björkuddvägen med tanke på tågtrafiken, säger Rosander.
Han är hoppfull om att dialogen med Smalspåret Växjö-Västerviks lokalavdelning i Hultsfred kan fortsätta under året.
– Absolut, diskussionerna får fortsätta. Det är ideellt arbete från deras sida och de måste se att det finns intresse och känna sig motiverade så de får det bra och att det funkar med logistik. Det är viktigt att få till en helhet med Smalspåret och Kustpilen. Det är många intressen så jag förstår deras syn. De har det fint i Björkudd och känner sig motiverade. Vi får se om vi kan hitta en lösning som kan tilltala alla parter.
"Lite komplicerat"
Rälsen mellan stationen och dressinuthyrningen, som uppgår till ungefär en kilometer, ägs av Tjustbygdens järnvägsförening och försvårar en lösning.
– Flera parter är involverade och det gäller att hitta en lösning så alla blir någorlunda nöjda. Det handlar om ekonomiska intressen, ägande och hur man kan sköta såväl smalspår som dressintrafik på ett bra sätt. Det handlar om perronger och förvaring av material vad gäller tåg, smalspår och dressincyklar och lokaler. Det är lite komplicerat.
Hade det varit möjligt att lösa allt till sommaren?
– Det var målsättningen men vi såg i höstas att vi inte kan få ihop det. Det blir samma lösning som tidigare år.