Annons:

Sök

Annons:

Sedan regelverket för a-traktorer ändrades har antalet olyckor där a-traktorer är inblandade ökat. Foto: MostPhotos

Stor ökning av antalet olyckor med a-traktorer i riket - så ser det ut lokalt

Sedan reglerna för a-traktorer ändrades förra sommaren har antalet olyckor där a-traktorer är inblandade ökat markant i Sverige. Ökningen märks dock inte i Vimmerbytrakten, menar kommunpolis Håkan Karlsson.

Annons:

De nya reglerna för a-traktorer innebär att elektronisk spärrning accepteras, vilket gör det enklare att manipulera fordonen. Efter genomfört ingrepp kan de köras i högre hastighet än de tillåtna 30 km/h. Sedan reglerna infördes har antalet a-traktorer ökat med runt 27 procent och under samma period har antalet skadade i olyckor där a-traktorer är inblandade ökat med drygt 50 procent, enligt siffror från Transportstyrelsen.

Efter en trafikolycka utanför Timrå i slutet av juli, där tre flickor skadades och en modifierad a-traktor var inblandad, har många röster höjts om de nya reglerna för a-traktorer. Fredrik Adler vid Skånepolisen vill se ett förbud mot fordonstypen och Pär Norling vid Transportstyrelsen anar att frågan kommer aktualiseras på regeringsnivå under hösten, rapporterar DN.

Ingen ökning lokalt

I Vimmerbytrakten ser man dock ingen ökning av olyckor kopplade till a-traktorer, menar kommunpolis Håkan Karlsson.

– Peppar, peppar ingen ökning av olyckor än. Vi tog tre manipulerade a-traktorer förra veckan så visst förekommer de, men det har inte blivit någon tydlig ökning sedan regeländringen.

En förändring som ändå märks sedan förra sommaren är att a-traktorförare idag kör runt i riktiga bilar.

– Tidigare liknade maskinerna mer traktorer och skicket var i allmänhet sämre. Det var kapade Volvo, de fick inte ha baksäte, var tvungna att ha flak etc. Risiga bilar med dåliga bromsar som femtonåringar körde runt i 100 km/h med. På så vis har det faktiskt blivit bättre nu.

Så a-traktorer utgör inget problem?

– Motorburen ungdom och trafikstörning är ett problem för min befolkning. Det är allt från a-traktorer till driftande bilar. 18-19-åringar, hög musik i bilar etc. Vi benämner det bilburen ungdom, men det är inget särskilt problem med just a-traktorer. Det är klart att om en a-traktor som ska gå i 30 kör i 100 och det sitter en femtonåring bakom ratten med mopedkörkort – det kan ju gå riktigt illa. Men ännu så länge har vi inte sett någon ökning i olycksstatistiken här i området.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: