Annons:

Sök

Annons:

  • Unga företagare ger nytt liv åt gamla lastpallar – blir delikatesskorgar

    Melvin Madsén, Melvin Axelsson och Oliwer Pihl driver Delikat UF. "Med vårt närproducerade innehåll och korgar snickrat av återvunnet material fokuserar vi mycket på hållbarhet och miljön", säger de unga företagarna. Foto: Lotta Madestam

  • Unga företagare ger nytt liv åt gamla lastpallar – blir delikatesskorgar

    Delikat UF har fått en bra start, försäljningen på julskyltningen gick över förväntan. Lagret behöver fyllas på lite hela tiden, så det finns delikatesser från närområdet till korgarna som görs i tre storlekar. Foto: Lotta Madestam

  • Unga företagare ger nytt liv åt gamla lastpallar – blir delikatesskorgar

    Grabbarna bygger korgarna själva av gamla lastpallar. Tillverkningen sker hemma i trädgården hos Melvin Axelsson. Foto: Privat

Unga företagare ger nytt liv åt gamla lastpallar – blir delikatesskorgar

De ger nytt liv åt gamla lastpallar och fyller de egenbyggda korgarna med delikatesser från närområdet. Det finns ett miljötänk rakt igenom Delikat UF som drivs av Melvin Axelsson, Melvin Madsén och Oliwer Pihl, som har stora mål med sitt företag.

Annons:

Det är bråda dagar för klasskamraterna Melvin Axelsson, Melvin Madsén och Oliwer Pihl som går andra året på Ekonomiprogrammet på Hultsfreds gymnasium.

De har gett liv åt ett UF-företag som gör delikatesskorgar.

– Vi gick ut och började sälja för en dryg vecka sedan och hemsidan har varit klar i bara några dagar, så det känns jättespännande att vara i gång. Vi tycker våra korgar passar perfekt att ge bort som födelsedagspresent, gå-bortpresent eller varför inte bara ge den till någon man tycker lite extra mycket om, säger Melvin Axelsson, vd.

Lastpallar får nytt liv

De bygger korgarna, eller om man vill kalla det för lådorna, själva av gamla lastpallar så de har fått material från både Kejsarkullen och lokala företag som Hartvigs Måleri och Nordic Wellness.

– Vi tittade först på att köpa in korgarna, men på det här sättet får vi den design vi vill ha, samtidigt som det är en penningfråga – men framför allt ville vi göra presentkorgen miljövänligare, så vi använder oss av spillvirke från lastpallar i stället för att det ska slängas. Nu får de nytt liv, säger Oliwer Pihl, ekonomichef.

– Vi bränner dessutom ytan, så hållbarheten blir bättre och korgarna snyggare, så kan de användas som en inredningsdetalj sedan, tillägger Melvin Madsén, marknadsföringsansvarig. 

Noga utvalda delikatesser

Innehållet är lika noga utvalt, så miljötänket går som en röd tråd genom allt.

– Korgarna görs i tre olika storlekar och innehåller honung från egen bigård, där vi har egengjorda etiketter på burkarna, saft, sylt, marmelad, delikatessknäcke, skorpor, cider och karameller. Allt närproducerat.

Hur tycker ni att det gått så här långt?

– Vi är nöjda med starten och har sålt till några företag hittills, även att det var så nyligen vi blev officiella. När vi stod på julskyltningen i söndags gick försäljningen över förväntan och ikväll ska vi medverka vid gymnasiets öppet hus. Vi ser ju julen som vårt största säljtillfälle och har byggt upp ett lager på 30 korgar, kanske mer.

Ville göra något med mat

Melvin Axelsson, Melvin Madsén och Oliwer Pihl umgås mycket och de har samma målsättning med utbildningen, så det var självklart för dem att starta och driva ett UF-företag tillsammans.

– Ja, det bestämde vi redan första året, säger Oliwer Pihl.

Deras intresse för träning och näringsriktig mat kan man säga blev en viktig pusselbit när det kom till att bestämma sig för inriktning.

– Vi funderade över sommaren och presenterade två förslag var, berättar Melvin Axelsson. Vi ville att det skulle ha något med mat att göra, för vi tränar mycket och är intresserade av näringsriktig mat.

– Ett tag tänkte vi göra en kokbok, men detta lät roligare och mer spännande, tillägger Melvin Madsén.

Vad tänker ni kring att gymnasieelever får chans att driva ett eget UF-företag?

– Det är väldigt bra att vi ges den möjligheten. Det är en jättebra erfarenhet för framtiden och man känner redan att man utvecklats väldigt mycket som person. 

Bidrag till välgörenhet

Av vinsten skänker företaget sedan fem procent till välgörande ändamål.

– Vi hoppas göra en bra vinst. Vårt mål är att Delikat UF ska bli mer lönsamt än om vi arbetat någon annanstans, vid sidan av skolan. Kalkylen ser bra ut.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: