Astrid Lindgrens Värld har Sveriges starkaste varumärke. Utmärkelsen har man nu vunnit två år i rad.
Foto: Ossian Mathiasson
Det är 6 000 personer som uttalat sitt förtroende för 400 olika varumärken i 30 olika kategorier. Astrid Lindgrens Värld vinner rubbet – före diskmedelsföretaget Yes och IKEA.
Undersökningen baseras på Nöjd Kund Index (NKI) och företagets igenkänningsfaktor.
”Det är fantastiskt att få ett sådant här pris som verifierar att det långsiktiga arbete vi gör med vårt varumärke inte falnar och glöms bort bara för att vi tvingats hålla stängt p g a covid-19, säger Lena Möller i ett pressmeddelande.
"En stor överraskning"
ALV vann även förra året och vinner alltså både i totalen och i kategorin ”Nöjesattraktioner”. Precis det gjorde företaget även förra året.
– Att vi på nytt kniper förstaplatsen inom kategorin ’Nöjesattraktioner’ är jätteroligt, men det är helt fantastiskt och en stor överraskning att återigen rankas som Sveriges starkaste varumärke alla kategorier. Speciellt med tanke på att vi i stort sett inte har haft några gäster i parken i år, säger Möller.
ALV tycker att det är extra roligt att en del av utmärkelsen bygger på kundernas upplevelse.
"Det visar att vår långsiktiga strategi och arbete håller över tid. Det finns inga genvägar till den där personliga gästupplevelsen som i sin tur skapar en bestående relation. Så den här utmärkelsen, där gästerna sagt sitt, är ett underbart kvitto på att det arbete vi alla gör tillsammans ger resultat. Självklart är det extra viktigt en säsong som denna när vi inte kunnat möta våra gäster och vårda relationer på plats", skriver ALV i sitt pressmeddelande.