Annons:

Sök

Annons:

  • Första spadtaget på gamla Vartaområdet –

    Ulf Larsson och Tomas Söreling var mycket entusiastiska inför det nya projektet i Hultsfred. Foto: Stefan Härnström

  • Första spadtaget på gamla Vartaområdet –

    Simon Råsbacken på ÖSK.

  • Första spadtaget på gamla Vartaområdet –

    Jens Karlsson.

  • Första spadtaget på gamla Vartaområdet –

Första spadtaget på gamla Vartaområdet – "Visar att vi är på rätt väg"

På lördagens förmiddag var det äntligen dags för Socialdemokraternas Tomas Söreling och Centerns Ulf Larsson (som fick hoppa in för kommunalrådet Lars Rosander) att ta det symboliska första spadtaget för att visa att byggandet i Kvarteret Batteriet nu är igång efter många års sanering och planering.

Annons:

– Jag fick hoppa in för Rosander. Det passar bra för jag sitter med i miljö- och byggnadsnämnden och har varit med och tagit besluten om området, inleder Ulf Larsson.

Runt 60 miljoner kronor totalt ska användas för att göra kvarteret användbart för företag och affärsverksamheter. En mindre del av dessa är statliga. Bygget av tomter och nya gator i Kvarteret Batteriet är bara en del av upprustningen av infrastrukturen. I centrum kommer snart Tors plan att moderniseras. I skinande aprilsolsken kunde herrarna till sist sätta spadarna i gruset.

Vad känner ni den här invigningsdagen? 

– Om jag ska börja så tycker jag det visar att vi är på rätt väg här i Hultsfred. Vi löser det mesta här genom samförstånd; emellan de flesta partier i alla fall. Vi ser med tillförsikt att vi fortsätter att utveckla Hultsfred. Det är inte bara tätorten utan vi är ute på olika projekt runt om i kommunen. Men det här känns ju underbart, vi gör en ny infart till Hultsfred och en handelsplats har växt upp här på ett år, svarar Tomas Söreling.

– Det har ju hållit på i många år, arbetet med att få till den här platsen där vi nu står. Den har ju varit ”en kall hand” i Hultsfreds kommun. Ett stort område vi inte kunnat använda. Ibland går det fort även i politiken även om man måste förstå att allt oftast måste ta sin tid. Det är inte som i den privata industrin utan här är det upphandlingar och annat. Jag tycker ändå det har gått fantastiskt fort trots detta och nu görs det här samtidigt som annan VA-sanering, Det är ÖSK väldigt duktiga på. Det viktiga är att det händer saker – inte bara här utan i hela Hultsfreds kommun, anser Ulf Larsson.

”Känns jättebra”

På ett tekniskt plan är det Simon Råsbacken och Jens Karlsson på ÖSK som arbetat med området som seniorprojektledare respektive projektchef. De var på plats för att mer i detalj berätta vad som nu väntar för Kvarteret Batteriet.

– En fantastisk dag, att äntligen få börja med utförandet av det stora projektet Kvarteret Batteriet och Norra Oskarsgatan. Nu kan vi dra igång fysiskt med det vi jobbat med på planeringsnivå sedan ett år tillbaka, berättar Simon Råsbacken.

– Det känns jättebra. Vi har ju hållit på länge med att planera och projektera för allt som ska byggas. Det är häftigt att vi kan börja nu, svarar Jens Karlsson.

Räknar med ökat medborgarintresse

Intresset från medborgare och lokalpolitiker har varit måttligt än så länge men de räknar med en ökad nyfikenhet och intresse nu när man är i byggnadsfasen. Arbetet och det översiktliga tänket för kvarteret har inte förändrats nämnvärt med tiden enligt Jens:

– De grova penseldragen har varit detsamma, vi har velat styra den tunga trafiken vid sidan om och främja kollektivtrafik och de gående på Norra Oskarsgatan. Det ska vara den nya välkomnande infarten till Hultsfred. Att till exempel KLT ville vara med och ha nya hållplatser visste vi inte från början men det blev en bra grej som kom under resans gång.

Linje 35 dras om

I projektet ingår inte bara byggandet av ett nytt industri- och handelsområde. Även gatorna runt om kommer att rustas upp, en allé ska anläggas och en separat gång- cykelväg ska följa Norra Oskarsgatan. Kalmar Länstrafik har varit med och sagt sitt; de vill bygga nya hållplatser längs gatan ut till riksvägen. I framtiden kommer busslinje 35 mellan Hultsfred och Västervik att gå här.

Man räknar med en minskad restid på två minuter, ett bättre upptagningsområde för passagerare och förbättrade resemöjligheter för jobbpendlare och de som vill handla.

På detta följer även en ny hållplats vid Silverdalsrondellen med en pendlarparkering likt den som nyligen anlagts i Storebro.

Stefan Härnström

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: