Ändå stoppades samtliga elva ansökningar om ny vindkraft som avgjordes slutligt under det första halvåret 2024, och nyligen avslog regeringen dessutom 13 ansökningar om havsbaserad vindkraft i Östersjön. Vi har fem förslag till regeringen inför det utlovade ”vindkraftspaketet”.
Kommunala vetot. Allt fler vindkraftsprojekt stoppas av kommunerna. Därför är det mycket positivt att regeringen vill att en ersättning motsvarande fastighetsskatten för vindkraft ska överföras till kommunerna. Det är också bra att regeringen lovat att ta vidare förslagen om intäktsdelning med närboende och lokalsamhället. Men det räcker inte:
1. Regeringen bör se till att kommunernas beslut om ny vindkraft kommer tidigt i processen, att beslut om veto motiveras och att beslut om tillstyrkan inte kan rivas upp – allt i enlighet med förslagen i betänkandet En rättssäker vindkraftsprövning (SOU 2021:53). Det är centralt för att skapa rättssäkerhet och en effektiv prövningsprocess.
2. Regeringen bör återinföra ett stöd till länsstyrelser och kommuner för att undersöka och peka ut lämpliga områden för vindkraft. Detta skulle minska andelen veton.
Försvarsmakten. Under det tredje kvartalet 2023 avvisade Försvarsmakten drygt 50 procent av vindkraftsprojekten på land. Försvarsmakten har också motsatt sig nästan all havsbaserad vindkraft i Östersjön. Nyligen har Försvarsmakten dessutom beslutat att inte längre yttra sig om nya projekt förrän i avgränsningssamrådet. Det betyder att vindkraftsföretagen måste lägga ner omfattande resurser på projekt som i ett senare skede stoppas av Försvarsmakten.
3. Regeringen bör återinföra det tidigare uppdraget till Försvarsmakten om att analysera andra länders ”fungerande samexistens mellan försvarsmakt och kraftigt utbyggd vindkraft ”, och föreslå hur det svenska systemet kan förbättras.
4. Regeringen bör uppdra åt Försvarsmakten att, såsom man har gjort i Värmland och Dalarna, peka ut möjliga områden på förhand samt att yttra sig över nya projekt tidigt i processen.
Miljöbalken. Klimaträttsutredningen föreslog i sitt delbetänkande (SOU 2021:21) lagändringar för att ”miljöbalken ska tillämpas så att klimatförändringar minimeras”.
5. Regeringen bör genomföra förslagen snarast, så att klimatintresset alltid ska beaktas i miljöprövningen.
Tidöavtalet anger att samtliga kraftslag ska ha ”likvärdiga spelregler”. Regeringen måste leva upp till avtalet och fokusera lika mycket på vind- och solkraft, samt energilagring och flexibilitet, som på kärnkraft. Annars hotas elektrifieringen och klimatomställningen, både i Kalmar län och övriga landet.
Anders Wijkman, tidigare ordf i Miljömålsberedningen och ordf för Vindkraftens klimatnytta
Daniel Badman, vd Svensk Vindenergi
Mads Miltersen, vd, EnBW Sverige
Maria Röske, vd, BayWa r.e
Peter Zachrisson, vd, SR Energy
Pontus Hallbäck, Sverigechef Eurowind Energy