Annons:

Sök

Annons:

Fiberkunder drabbade av avgrävda kablar – Eon kritiserar bolag för brister

Björn Persson, regionchef på Eon, ger sin syn på problemet som uppstått med avgrävda fiberkablar i Mörlundatrakten. Foto: Pressbild/Mostphotos

Fiberkunder drabbade av avgrävda kablar – Eon kritiserar bolag för brister

Eon har grävt av Open Infras kablar på flera ställen i Mörlunda. Enligt Eon beror det på att fiberbolaget inte rapporterat var kablarna är nedgrävda.
– Jag tycker det är skämmigt att en aktör som Open Infra inte kan arbeta på ett sätt som gör att man hjälper varandra, säger Björn Persson, regionchef på Eon.

Annons:

Open Infra bekräftar att de har kabelbrott på flera platser i trakterna kring Mörlunda.

– Vi utreder orsaken. Det ska vara fler än ett avbrott och därför räckte inte materialet som vår lokala entreprenör hade hemma. De har beställt mer, men tyvärr ser det ut som att det inte går att återställa förens under mellandagarna. Vi beklagar det, svarar kommunikationschef Anya Alenberg via mail.

Vet inte var kablarna ligger

Samtidigt bekräftar Eon att det är de som grävt av kablarna.

– När vi gräver söker vi alltid i Ledningskollen, till vilket aktörer rapporterar in var deras kablar ligger i backen. Problemet är att Open Infra inte rapporterat in var de lagt ner kablarna någonstans, så vi kan inte veta var de ligger när vi gräver. Då är det svårt och har medfört att vi haft flera sådana här incidenter i Hultsfreds kommun, förklarar Björn Persson.

– På grund av att det är så här kan vi inte säga att vi grävt av den sista fiberkabeln. Under de här förutsättningarna är risken fortfarande stor att det kommer att ske även framöver, tillägger han.

”Låg alldeles för grunt”

Det går att mäta ovan mark var elkablar ligger, det kan man inte med fiberkablar.

– När vi har grävt av kablar, vilket vi gjort ett antal gånger av samma anledning, jag kan inte säga hur många, anmäler vi det direkt via grävmaskinisten. Senast var vid en ladugård utanför Mörlunda och där låg fibret på tio centimeters djup, vilket är alldeles för grunt, säger Björn Persson.

Hur djup ska en sådan här kabel ligga?

– Den borde ligga på minst 50 centimeters djup.

Inte lyckats nå dem

När Eon grävt av en kabel har de ett nummer att ringa till Open Infra för att felanmäla, så ska de enligt uppgift ringa tillbaka.

– Vi vill ju anmäla exakt var det är, men efter fyra sådana samtal, utan att vi blivit uppringda vid det senaste avbrottet, då slutade vi ringa. Vi fick ingen kontakt med dem överhuvudtaget. Däremot har vi haft kontakt med Hultsfreds kommun och förklarat situationen, säger Björn Persson, som förklarar att det arbete som pågår i Mörlunda görs för att öka driftsäkerheten.

Vad tänker du kring att det blivit så här?

– Jag tycker det är jättetråkigt. För företag som är beroende av att ha infrastruktur i marken, oavsett el- eller fiberledningar, så är detta skämmigt att en aktör som Open Infra inte kan arbeta på ett sätt som gör att man hjälper varandra, och tar lärdom utifrån den lärdom som går att få när de själva gräver. De har både borrat och grävt på ledningar vi har väldigt många tillfällen, säger Björn Persson och fortsätter:

– Vi är naturligtvis bestörta över att situationen är som den är och vi har full förståelse för att de skador vi åsamkat riktar sig mot våra kunder. El har de, men inte fiber.

Varken bredband, tv eller telefon

På hemsidan står det att Open Infras bredbands-, tv- och telefonitjänst är otillgänglig för deras kunder. Först uppgavs det vara kabelfel på fyra olika postnummer i södra kommundelen, nu ska det vara på två olika i Mörlunda. Enligt Anya Alenbergs uppgifter till Dagens Hultsfred är det 16 av deras kunder som berörs.

– Har man serviceavtal så har man rätt till en 4G-router vid länge avbrott. Jag har tyvärr ingen uppgift på om några av de drabbade kunderna har ett sådant avtal, säger Anya Alenberg.

Hur vill ni kommentera den kritik som riktas mot företaget?

– Vår första prio är att återansluta de kunder som blivit drabbade. Sen får vår internutredning se vad som orsakat avbrottet och hur vi förebygger likande situationer i framtiden. Det pågår fortfarande arbete i området och det kan vara så att all inmätning inte skett på alla sträckor än och det bör finnas markeringsband som varnar vid grävning. Men som sagt, det är vad vi måste gå igenom så vi har alla fakta rätt, säger Anya Alenberg.

Annelie Similä i Grönviken utanför Mörlunda är en av de som drabbats.

– Vi är utan internet hela jul och har suttit många gånger i telefonen med Telia. Sånt strul så det är inte klokt.

Blir det ingen Kalla Anka för er nu då i morgon?

– För att lösa julen har dom skickat ett simkort med mobilt bredband som vi kunde sätta in i vår trådlösa router som vi sparat i förrådet efter att vi fick bredbandet inkopplat. Så vi har trådlöst internet nu som tur är, så det blir både uppesittarkväll, julmusik i högtalarna och Kalle på julafton.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: