I februari tvingades föräldrar i Tulunda konstatera att en del av gamla riksväg 34 skulle mörkläggas. En väg som är flitigt trafikerad, saknar vägren och är barns väg till skola och fritidsaktiviteter.
Tidigare fanns gatlamporna på samma stolpe som elkabeln och i samband med att Eon grävde ner sin elkabel skulle det inte komma upp någon ny belysning mellan Sågverksvägen och Sockenvägen. ÖSK hänvisade till en landsbygdspolicy, som styr när kommunen går in och betalar för belysning vid enskilda vägar.
”Märkligt beslut från början”
Jimmy Loord, som bor med sin familj i Tulunda, var en av de som tog till orda och protesterade. I ett brev till kommunstyrelsen lyftes behovet av en belyst vägsträcka tillsammans med Christer Adolfsson, Mörlunda-Tveta Hembygdsförening, Sven-Olof Martinsson, Rosenfors-Mörlunda-Bockara PRO, Thomas Johansson, LRF Mörlunda-Tveta, och Johan-Arvid Danielsson, Mörlunda GIF.
– Vi tyckte förstås att det var ett galet beslut, särskilt med tanke på att Tulunda varit en växande del, många barnfamiljer har valt att bosätta sig där och förmodligen är det fler barn på väg. Eftersom vägen är flitigt trafikerad och att barn cyklar här, så är det klart att det var ett märkligt beslut från början att släcka ner den sträckan, säger Jimmy Loord.
Nu lyser det igen
Idag kan han konstatera att kommunen ändrat sig. I slutet av förra veckan tändes gatubelysningen igen, efter att ha varit släckt sedan arbetet genomfördes.
– Det är klart att man kan luta sig mot en sådan policy och vara lite stelbent och fyrkantig, men det här visar att det faktiskt lönar sig att protestera ibland och höja sin röst.
– Så en eloge till de som ändrade uppfattning och faktiskt lyssnade på de synpunkter vi framförde. Det ska man ha när man gör om och gör rätt.
Vad tänker du idag, när lamporna lyser igen?
– Det är en liten seger för byborna och samhället också förstås. Det ska finnas förutsättningar för att leva och bo på kransorterna. Men den största vinningen är för alla barn som cyklar den här vägen, så det är en seger för barnen skulle jag säga.
Beslutade hålla liv i belysningen
Jens Karlsson är projektchef på ÖSK och kan förklara bakgrunden till att man ändrade sig.
– Det togs ett beslut av KSAU att vi skulle, om det gick tekniskt, hålla liv i den gamla belysningen utan att skjuta till mer pengar och det accepterades av väghållaren, det vill säga Trafikverket, svarar han på mail.
Det mot bakgrund av att Trafikverket under sommar lättat på sitt krav, att dagens krav ska gälla även på gamla anläggningar.
– Vi kan alltså bibehålla ”sämre” standard på belysning i sådana här projekt utifrån det senaste utlåtandet från Trafikverket i alla fall.
Framtiden osäker
Kommunen måste dock fortsatt stå för anläggningen och att den ska vara separerad från Trafikverkets och övrigt elnät. Att det dröjt med att få igång gatubelysningen igen är just på grund av separeringen av nätet, enligt Jens Karlsson.
– Vi anser fortsatt att Trafikverket ska äga anläggningen och andra liknande anläggningar när det är deras vägar. Huruvida de tar över anläggningen i framtiden och om den då får vara kvar i nuvarande upplägg kan vi inte svara på.