Bilden är en genrebild. Foto: Trafikverket Thomas Adolfsén/Pressbild
Förra vintern var det vid flera tillfällen kaos på både E22 och E4 där tusentals resenärer satt fast med sina bilar i kylan. På onsdagen redogjorde Trafikverket för de förbättringsåtgärder och den handlingsplan med nio åtgärder för förbättrad vinterväghållning som man lämnat över till regeringen.
I ett pressmeddelande skriver Trafikverket att man har samlat lärdomar från tidigare utmaningar och identifierat flera förbättringsområden.
– Jag räknar med att vi kan få kraftiga snöoväder även i år och vi har sett till att Trafikverket är bättre rustat än någonsin för att hålla vägarna säkra och framkomliga. Inför vintern har vi genomfört flera åtgärder, bland annat har den regionala ledningen stärkts så att vi kan fatta snabbare beslut vid akuta händelser. För att hålla vägarna öppna och framkomliga har vi också infört ett tillfälligt arbetssätt för att snabbt kunna flytta fordon som blockerar vägen, säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket, i pressmeddelandet.
Tydligare vem som gör vad
För att kunna ta snabbare beslut och agera effektivt vid kriser har kompetensen hos tjänstemän i beredskap höjts, och med en ny dygnetruntfunktion i sin drift- och underhållsverksamhet ska Trafikverket kunna handla direkt utan att det drar ut på tiden, uppger man. Man säger sig också ha fördjupat samarbetet med sina entreprenörer för att säkerställa att de är fullt redo att möta vinterns utmaningar.
Trafikverket samarbetar med bland annat räddningstjänst och länsstyrelser i syfte att trafiken ska påverkas mindre vid störningar på vägarna.
”Inför vinter blir det tydligare vem som gör vad, och vi har förbättrat samarbetet för att agera snabbare när det behövs. Vi delar också information smidigare mellan alla inblandade så att vi har en ensad lägesbild. Dessutom ser vi över hur digitala system kan hjälpa oss att övervaka och förbättra vinterunderhållet, vilket ska göra vägarna tryggare och mer körbara även vid besvärligt väderläge”, skriver Trafikverket.
Förbättrad kommunikation vid störningar
För att trafikanterna ska kunna fatta välgrundade beslut avser Trafikverket att förbättra sin kommunikation kring störningar. Det ska man göra genom att informationskanaler och innehåll ses över för att nå ut med tydligare och mer enhetliga meddelanden vid trafikstörningar. Även samarbetet med SMHI uppges ha fördjupats för att vädervarningar ska bli mer användarvänliga och lättare att tolka.
Vid onsdagsmorgonens presskonferens la också infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) mycket av ansvaret på enskilda trafikanter.
– Om väderutsikterna ser mycket dåliga och besvärliga ut så behöver man fundera – är det värt att ta den här resan eller kan jag bidra till att inte skapa eller förvärra situationen, säger han?