Utredningen som gjordes efter att tre gasbussar exploderade i länet inom loppet av ett år är nu klar. Bilden är en genrebild.
Foto: Arkivbild
Den första explosionen skedde i Västervik den 22 maj 2023. De andra två inträffade i Nybro, 28 april och 23 maj 2024. Samtliga bussar exploderade när de stod parkerade.
Den externa utredaren, Element Materials Technology AB, slår fast att de exploderade gastankarna har haft magnetventiler som har varit ur funktion. Det fick till följd att gastanken kunde fyllas men saknade möjlighet att tömmas vid för högt tryck.
Vid snabbtankning i kallare väderlek har sannolikt gastankarna kunnat uppnå för höga trycknivåer, skriver regionen i ett pressmeddelande. Vid temperaturväxlingar ska detta ha lett till ökade påfrestningar, vilket över tid kan ha försämrat gastankarnas hållfasthet. Ett för högt tryck i kombination med försämrad hållfasthet bedöms som den främsta orsaken till explosionerna.
Kommer inte användas igen
– Nu har vi utrett orsaken till explosionerna och kan dela med oss av faktaunderlag till myndigheter och branschen. Sedan senaste explosionen i maj har gasfordonen tagits ur drift och vi kommer inte heller att återgå till dessa fordon, säger Mattias Ask, trafikdirektör på Kalmar länstrafik, i pressmeddelandet.
I sin rapport ger Element sju förslag till åtgärder där man vänder sig till branschen och myndigheter. Element rekommenderar bland annat en utredning där man ser över regelverk och föreskrifter för att undvika liknande olyckor i framtiden.
– Utredningen har inte lyckats säkerställa vilka aktörer som bär huvudansvaret för att explosionerna ägde rum. Denna fråga behöver utredas vidare, säger Björn Kullman, Division Director Testing & Calibration Sweden på Element Materials Technology.