Annons:

Sök

Annons:

  • Omfattande arbete inlett: Informationen upplevs bristfällig – så svarar kommunen

    När Annelie Adolfsson kom hem på tisdagen var gatan plötsligt avgrävd. Hon anser att informationen varit bristfällig. "Det är dålig stil av Hultsfreds kommun", säger hon. Foto: Lotta Madestam

  • Omfattande arbete inlett: Informationen upplevs bristfällig – så svarar kommunen

    Det är primärt Andersbovägen som omfattas av projektet, men kommunen går in cirka 25 meter också på Kolargatan för anslutning. Foto: Lotta Madestam

  • Omfattande arbete inlett: Informationen upplevs bristfällig – så svarar kommunen

    Fastighetsägaren Annelie Adolfsson hade önskat att hon skulle gått information om arbetet i alla fall någon dag innan. "Tänk om bilen stått i garaget", säger hon. Foto: Lotta Madestam

  • Omfattande arbete inlett: Informationen upplevs bristfällig – så svarar kommunen

    VA-saneringsprojektet berör ett 40-tal fastighetsägare eller drygt 60 om man inkluderar även de, vars trafiksituation påverkas. Arbetet beräknas pågå under stora delar av våren. Foto: Lotta Madestam

Omfattande arbete inlett: Informationen upplevs bristfällig – så svarar kommunen

En omfattande VA-sanering har påbörjats på Andersbovägen, som även berör Kolargatan. Men knappt hade arbetet kommit igång, så väcktes kritik mot bristfällig information.
– Har någon upplevt att informationen varit bristfällig är det så, säger David Nelson, verksamhetschef på teknik- och servicekontoret.

Annons:

På måndagen stängdes Andersbovägen i Hultsfred av från två håll och grävskopan sattes i asfalten. Anledningen är ett traditionellt VA-saneringsprojekt som berör ett 40-tal fastighetsägare eller drygt 60 om man inkluderar även de, vars trafiksituation påverkas.

– Primärt ska vi sanera cirka 500 meter av Andersbovägen, men vi får vika in på anslutande Kolarvägen cirka 25 meter för att komma till första brunnen, som vi kan ansluta emot, förklarar David Nelson.

Tycker informationen varit dålig

Annelie Adolfsson är en av de på Kolargatan. Hon är kritisk till hur kommunen skött informationen till de berörda. Eller inte skött, enligt henne.

– Det är dålig stil av Hultsfreds kommun som inte kan informera om arbetet, när man berörs av att hela gatan är avstängd framför där man bor, säger hon och ger lite bakgrundinformation.

Grävde av gatan utan förvarning

Enligt Annelie Adolfsson fick hushållet ett papper för länge sedan, där de informerades om att kommunen skulle gräva, de skulle få information om var bilen kunde ställas och hur de skulle få tillgång till vatten. Men brevet innehöll inget närmare datum för när projektet skulle påbörjas.

– I förra veckan informerades vi om att de skulle börja, men de sa att de skulle börja gräva utanför oss om två veckor. På tisdagen satt jag vid tv:n och det började låta när de tog bort asfalt, klockan sju på morgonen. När jag kom ut vid 9.45 var ingen där, så jag kunde inte fråga någon heller.

”Tur jag hade bilen”

När Annelie Adolfsson kom tillbaka var hela gatan avgrävd.

– Det var tur att jag hade bilen. Tänk om den stått i garaget, då hade vi inte kommit ut med den på en vecka. De sa att de hade knackat på, men att ingen var hemma, tillägger hon med irriterad ton.

Vad tänker du kring att det blev så här?

– Jag förväntar mig att alla berörda ska få skriftlig information, eller i alla fall få information någon dag innan att de ska gräva upp gatan. När kommunen först gjorde en provisorisk grusväg bakom oss, som ska användas under arbetet, så visste vi inte ens vad som var på gång.

”Förstår att det är ett stort ingrepp”

Den 12 december lade kommunens personal information i alla berörda brevlådor, enligt David Nelson.

– Där stod inte exakt datum, utan vi skrev att arbetet kommer påbörjas under januari månad. Vi lämnar det lite brett, eftersom vi inte vet när föregående projekt blir färdigt och vi hinner flytta allt material, etablera och få alla tillstånd.

Kan du hålla med om att informationen till boende utmed gatan varit bristfällig?

– Är det någon som upplever att informationen varit bristfällig, så är det givetvis så att vi tar till oss det. Vi vill bli bättre varje dag vi jobbar med det här, så har någon upplevt att informationen varit bristfällig är det så, säger David Nelson och fortsätter:

– Vi jobbar allt vi kan med att folk ska vara bra underrättade, vi förstår att det är ett stort ingrepp när vi skär av en gata som ansluter till folks bostäder.

Han vill också bemöta uppgifterna kring att Annelie Adolfsson är glad över att bilen lyckligtvis inte stod i garaget.

– Hade det visat sig stå en bil i garaget hade vi löst det genom att lägga dit körplåtar, kört ut bilen och ställt den på en anvisad parkeringsplats tills vi hade varit färdiga och kommit förbi huset.

Hur ser du på kritiken?

– Jag förstår och vi tar till oss. Nu vet vi hur viktigt det är att informera och komma ut i god tid och även i direkt anslutning till när vi verkligen ska komma till byggarbetsplatsen och sätta skopan i marken. Det tar vi till oss, vi kan bara bli bättre på det.  

Ett omfattande projekt

Projektet, som även omfattar en liten del av Fabriksgatan, kommer fortgå under större delen av våren.

– Vi flyttar oss hela tiden och lägger igen efterhand. Varje fastighet blir påverkad under tiden som vi är med våra schaktmaskiner utanför eller i direkt anslutning till fastigheten. Sedan öppnar vi upp gatan igen. Den blir inte asfalterad förrän vi är klara, men den blir användbar, så man kommer till sin fastighet.

Hur länge berörs varje fastighetsägare?

– Det beror lite på markförhållandena och hur snabbt vi lägger. Jag skulle säga att man blir påverkad, där vi är direkt utanför i två-tre dagar.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: