Annons:

Sök

Annons:

  • Framgångsrik satsning på hälsa och välmående – får en fortsättning

    Temat hälsa och välmående speglade övriga aktiviteter under resan såsom exempelvis ett gemensamt friluftsliv då kontakten med naturen har hälsofrämjande effekter för såväl den fysiska som psykiska hälsan. Foto: Privat

  • Framgångsrik satsning på hälsa och välmående – får en fortsättning

    I mars besökte partnerskolan Prolympia Virserum och nu var det dags för prolympiaelevernas efterlängtade svarsbesök till Glasgow Academy.

  • Framgångsrik satsning på hälsa och välmående – får en fortsättning

    I år har eleverna på de båda skolorna fördjupat sig inom olika områden kopplade till temat, utifrån eget intresse, där de valt att exempelvis undersöka hur fysisk aktivitet påverkar barn och ungas mående samt kopplingar mellan skola och välmående.

Framgångsrik satsning på hälsa och välmående – får en fortsättning

Sedan 2019 har Prolympia Virserum och Glasgow Academy haft ett samarbete skolorna emellan kring tema hälsa och välmående med olika inriktningar som det sista året mynnat ut i ett elevutbyte inom ramen för ATLAS partnerskap där medel beviljats från Universitetetsoch högskolerådet bland andra bidragsgivare.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

I år har eleverna på de båda skolorna fördjupat sig inom olika områden kopplade till temat, utifrån eget intresse, där de valt att exempelvis undersöka hur fysisk aktivitet påverkar barn och ungas mående samt kopplingar mellan skola och välmående.

Utbytet är ett led i skolornas hälsofrämjande arbete och syftar till att främja de globala målen (Agenda 2030) med fokus på mål nummer 3 (god hälsa och välbefinnande). Elevernas projektarbeten kommer nu sammanställas till en hälsohandbok som blir slutprodukten av samarbetet.

Efterlängtat svarsbesök

I mars besökte partnerskolan Prolympia Virserum och nu var det dags för prolympiaelevernas efterlängtade svarsbesök till Glasgow Academy. Det blev en resa som markerade kulmen på månader av förberedelser där eleverna tillsammans slutförde sina projektarbeten på plats vilka de sedan presenterade inför varandra och övriga åhörare såsom skolledning, politiker och medlemmar ur skolornas elevhälsoteam.

Temat hälsa och välmående speglade övriga aktiviteter under resan såsom exempelvis ett gemensamt friluftsliv då kontakten med naturen har hälsofrämjande effekter för såväl den fysiska som psykiska hälsan. Det skotska höglandet bjöd på såväl vandring som paddling vid Loch Lomond.

Medvetna beslut om hälsa och livsstil

Detta samarbete har bidragit till en ökad grad av hälsolitteracitet vilket kort sammanfattat handlar om den förmåga och kunskap som behövs för att fatta mer medvetna beslut om hälsa och livsstil. Eleverna uttrycker i utvärderingar att de genom sitt deltagande i projektet fått en djupare förståelse för hälsofrågor och hur man kan tillämpa denna nyvunna kunskap i vardagen för att främja hälsa och välbefinnande. 

Eleverna fick utöver besöket i Glasgow även möjlighet att utforska den historiska staden Edinburgh. Utflykten till Edinburgh gav dem en chans att uppleva skotsk kultur och historia på nära håll genom museibesök, spökbussturer, guidade rundturer till fots och besök på The Dungeons (se reseguide).

"En otrolig resa"

”Det har varit en otrolig resa”, säger en av deltagarna. ”Vi har inte bara lärt oss mycket om hälsa och välmående, utan också fått nya vänner och fått uppleva en annan kultur”. Rektor Tina Bågenhammar som deltagit i projektet uttrycker att internationaliseringsarbetet och arbetet med världen som klassrum förbereder eleverna för en framtid där global samverkan och internationell förståelse är av stor vikt ”det här utbytet verkligen öppnat upp elevernas ögon när det kommer till vikten av internationellt samarbete”.

Ser stora fördelar

Lärare från båda skolorna har också sett stora fördelar med partnerskapet. ”Detta utbyte har inte bara berikat våra elever akademiskt utan också kulturellt. Att arbeta tillsammans över nationsgränser har även gett eleverna en djupare förståelse för globala hälsofrågor och hur vi alla kan bidra till att nå de globala målen och Agenda 2030”, säger Anna Martinsson lärare vid Prolympia Virserum.

Framtiden för det fortsatta samarbetet skolorna emellan ser ljus ut då Prolympia och Glasgow Academy nyligen beviljats ytterligare medel från Universitetets- och Högskolerådet för att möjliggöra ett fortsatt partnerskap. Temat nästa läsår kommer beröra AI (artificiell intelligens) och dess effekter på hälsa och välmående som nästa kapitel i vår hälsohandbok.

Tina Bågenhammar

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: