Annons:

Sök

Annons:

REPLIK: Varför sitter C & V tysta i baksätet medan Wretlund (S) styr taxiföretagen i diket?

Carl-Wiktor Svensson. Foto: Pressbild

REPLIK: Varför sitter C & V tysta i baksätet medan Wretlund (S) styr taxiföretagen i diket?

Peter Wretlund (S) hävdar att den pågående upphandlingen av linjelagd kollektivtrafik och skolskjuts i Kalmar län är inkluderande, och att små aktörer inte utestängs. Men verkligheten för många lokala taxiföretag i länet visar något helt annat.

Annons:

Att tillåta underentreprenörer är nämligen inte samma sak som att ge små företag verkliga möjligheter att delta på egna meriter. Upphandlingen är i praktiken utformad för större aktörer, med omfattande trafikvolymer och svårt ställda krav – kanske effektivt för administrationen, men långt ifrån bäst för medborgarna, barnen eller de äldre resenärerna. 

Det strider också mot en grundläggande princip i lagen om offentlig upphandling (LOU): att dela upp kontrakt när det är objektivt möjligt. Den principen finns där av en anledning – för att främja konkurrens, mångfald och tillgång till marknaden för mindre aktörer.

Wretlund påstår att det inte finns möjlighet att förlänga det nuvarande avtalet. Men vad talar för att inte det nya avtal riskerar att överklagas? Är det inte bättre att få det rätt från början – istället för att stressa fram ett beslut som slår fel?

Frågan är också varför man inte tidigare har säkerställt att upphandlingar utformas så att mindre företag faktiskt kan delta? Det är inte en ny problematik – det är ett välkänt mönster som nu riskerar att upprepas. 

Medans Socialdemokraterna rattat, Vänstern gasat och Centern tankat har antalet Taxiföretag minskat från 28 till 8 och nu riskeras resterande få ”släcka lampan” under Wretlunds ledning.

Men det handlar inte bara om Taxin - utan om barn också.. 

Barn med särskilda behov som mår bäst av att åka i mindre grupper, med trygga, välkända chaufförer. Äldre som är beroende av flexibla och lokalt anpassade transporter. Och barnfamiljer i glesbygd där skolskjutsen är en grundläggande förutsättning för vardagen – inte ett experiment i byråkrati.

 *

Det är inte för sent att tänka om. Regionen har fortfarande chansen att göra om – och göra rätt. Att lyssna, backa och justera en upphandling är inte ett nederlag. Det är ett tecken på ansvarstagande, lyhördhet och respekt för de människor som annars påverkas.

Målet måste vara en rättvis och inkluderande upphandling – inte ytterligare centralisering som i praktiken stänger ute dem som bäst känner sin bygd, sina passagerare och deras behov: de små, lokala taxiföretagen. Varför inte ta vara på deras kompetens, istället för att köra över den?

Det är inte för sent. 

Men det kräver mod att erkänna att det blev fel – och orken att sätta människors behov före sin egna och tjänstemännens bekvämligheter.

Har inte Wretlund (S) den kapaciteten så måste väll ändå Centern ta (s)tyret och protestera för småföretagarna?

Carl-Wiktor Svensson (KD)
Vice ordförande i kollektivtrafiknämnden

Carl Dahlin (M)
Regionråd

Chatrine Pålsson Ahlgren (KD)
Ersättare kollektivtrafiknämnden

Robin Hanzl (M)
Ledamot i Regionfullmäktige

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: