Annons:

Annons:

Vår krönikör Jakob Karlsson riktar hård kritik mot domen efter att en kvinna skjutits ihjäl på Skyttegatan i Västervik. Bilden är ett montage.

KRÖNIKA: Om detta inte är mord, vad är då mord?

Han måste ha haft en historiskt unik otur, 23-åringen. Att han råkade skjuta sitt barns mamma mitt i pannan. Att det kunde sluta så när han bara skulle testa om vapnet var säkrat. Det måste vara en nivå av otur som vår värld aldrig tidigare skådat.
Gårdagens dom efter dödsskjutningen i Västervik är ett nytt lågvattenmärke i rättsväsendets totala oförmåga att skipa rättvisa för män som hatar kvinnor.

Annons:

23-åringen sköt sitt barns mamma rakt i pannan, men dömdes alltså inte för mord. Efter att ha läst domen är frågan om någon person i Sverige någon gång kan dömas för mord igen?

Det är bara ringa 112 och låta uppriven och säga att det inte var meningen. Det torde vara fritt fram nu för alla män (och de är många!) som hatar kvinnor. Kalmar tingsrätt har gett dem en manual för hur man dödar en person utan att dömas för mord.

Mord blev grovt vållande till annans död. En trolig livstidsdom blev istället futtiga sex år och fyra månader. Sköter han sig är han ute om fyra år. Det är mycket möjligt att han då får vårdnaden om det barn som nu för alltid kommer sakna en mamma.

Jag måste säga att jag är chockad.

 *

Allt ska vara ställt utom allt rimligt tvivel för fällande dom. Förstås. Det är intressant att Kalmar tingsrätt haft mandat att införa en helt ny definition av ”rimlighet” i vårt svenska språk.

Han sköt henne rakt i huvudet.

Hon hade flera blåmärken på kroppen.

Han hade hennes blod och hårstrån på sina kläder.

Han hade ett vapen i hennes närhet.

Han hade hotat henne flera gånger, vittnen talar om dödshot. Det hade gått så långt att kvinnan tvingades bo i skyddat boende.

Han var påverkad.

Han ville döda henne, han såg till att han hade ett vapen när han skulle träffa henne, han sköt henne rakt i pannan.

 *

Tingsrätten tvivlar ändå. Tingsrätten anser inte ens att mannen varit likgiltig inför det faktum att kvinnan eventuellt skulle kunna avlida av hans agerande.

Den påverkade mannen lät ju uppriven när han larmade. Han berättade ju för polisen vad som hade hänt. Hans mamma var ju i bostaden.

I tingsrättens värld tycks ”rimligt” betyda ”absurt”. Om detta inte är mord, vad är då mord? Vad kan någonsin vara mord?

En kvinna blev skjuten i ansiktet. Hennes barn får aldrig träffa henne igen. Hennes mamma får aldrig träffa henne igen. Det är så outsägligt sorgligt att tingsrätten inte ens kunde ge de anhöriga en rättmätig och mycket rimlig upprättelse.

Det svenska samhället har alltid varit uselt på att skydda kvinnor från män. I Kalmar tingsrätt slogs ett bottenrekord i går. Det är en skam. 

Fotnot: Här kan du läsa en detaljerad artikel om domen.

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

25 kommentarer

Skattebetalare 2020-05-29 17:12:19

Tack Jakob att du sätter ord på det som händer dagligen i Svenska rättsväsendet.

Gösta 2020-05-29 18:29:32

Kraven på en nämndeman är enligt Wikipedia att hen inte får vara minderårig och ej heller satt under förvaltare. Såna behöver alltså inte kunna skriva, läsa, räkna eller något annat intellektuellt. Nämndemännen är dessutom i majoritet i tingsrätten. Så självklart går det fel ofta. Inte alls konstigt. Detta rättssystem kan bara inte fungera. Det fattar ett barn. Men det verkar också ligga i tiden att särskilt värdera inkompetens. Jag påminns om när liberalerna skulle välja ledare. Man hade två välutbildade och en som har läst enstaka kurser. Valde man någon av de bästa? Neeeejdå. Man tog den som var MINST kompetent. Och så har man alltså valt att ragga folk till tingsrätten. Vad sägs om att ändra lite på värdegrunden? Utbildning funkar inte som en slags mental spärr, snarare kan det vara en tillgång. Jurist kan tydligen vem som helst få kalla sig. Advokater är så sällsynta så de får vara med i teve. Nu tror jag att den som skriker högst i tingsrätten får bestämma.

Robin Smé 2020-05-29 18:34:33

Jag håller med om att han skulle ha fått ett hårdare straff och att det va överlagt mord. Däremot så tycker jag att det är sorgligt att du pratar dömande om män på det här sättet. Döm gärningsmannen som individ och förstora inte upp saken som att män har för vana att mörda kvinnor. Det är en förhållandevis liten andel män som mördar kvinnor och de som blir mördade i samhället idag är oftast män.

nisse 2020-05-29 19:09:29

Mycket bra Jakob.. Den mannen har planerat allt i detalj, begriper man inte det så är det ett allvarligt fel! Han tyckte helt enkelt att det var värt att ta ett straff för att få den stakars tjejen att lämna jordelivet. Han är inte dummare än att han förstår att ett blånekande i Kalmartingsrätt ger max 6 år, en bonus på 10-12 år! Inte första gången Kalmartingsrätt misslyckas totalt !!

Bo C 2020-05-29 20:08:23

Håller med fullständigt.

Karlsson 2020-05-29 21:24:23

Helt ofattbart.
Det måste till en REJÄL attitydförändring i många myndigheter om vi ska kunna vända den tragiska utveckling vi ser i samhället idag.

Det är nästan så man tror att de som tog beslut på domen varit kontaktade privat av folk med samröre med den åtalade..

Esse non videri 2020-05-29 22:33:03

Om man är sjuk tillräckligt länge kanska man glömmer hur det är att vara frisk? Någonting är sjukt med det svenska rättsväsendet. Så sjukt att det svenska folket inte längre vet vad som är friskt. Hade man vetat hade man aldrig accepterat det. Alla borde sluta upp bakom denna krönika. Alla. - Men en god svensk tiger.

Stockholmsyndrom känner de flesta till. Lägg där till Stockholmskola och Stockholmsbyråkrati. Alla tre noggrant implementerade i det svenska samhället för att forma den svenska befolkningen och den svenska folksjälen.

Vi måste våga omvärdera. Vi måste våga ställa oss upp och säga att vi har blivit vilseledda, att vi har gjort fel. Det börjar med en krönika som denna. Att någon säger nog! Att tillräckligt många börjar se och förstå och kräva förändring.

Minns någon vad Robert OBrien sa när han besökte rättegången mot ASAP Rocky? Vad kan han ha menat och varför är det så intressant just nu? Kan verksamheten på Brunnsgatan 2 i Stockholm ha med saken att göra? (SCC)

Kan det sjuka i Sverige ha blivit så sjukt, så giftigt, att om vi själva inte gör något åt det, så måste någon annan göra det? Hitta ett botemedel mot giftet.

Bengt 2020-05-29 23:26:21

Ja men det ser ni väl runtomkring er, det som Gösta säger. Hela samhället har fallerat och där ja-sägare får jobbet istället för kompetenta och kunniga personer som skulle kunna utveckla verksamheten. Istället tillsätts politruker som är lojala ,ot ledaren. Om någon tror att Sverige kommer att ha samma välstånd om 30 år måste vara fullständigt borttappad. Det är precis så här man utarmar ett system som var bra från början. När det gäller nämndemän är det lite samma sak. Navelluddspillande analfabeter kan sitta som nämndemän, och behöver inte ha något som helst intellekt.

Anna 2020-05-30 00:18:26

För några veckor sedan dömdes en kvinna till 18 års fängelse. I samband med ett bråk så knuffade hon sin sambo och kvävde han med en kudde. Hon var också ångerfull. Skillnad på straff.

Michael 2020-05-30 01:33:18

Därför ska politiskt valda nämndemän bort från rättsväsendet.Därmed är en än gång jurysystemet det rätta.
Dvs utbildade jurister.Hur många felaktiga domar finns i Sverige?

torben 2020-05-30 08:31:06

Om det nu är så att skottet gick av utan avsikten att mörda, vilket enligt vår rättsprincip skulle kunna ha hänt då det inte är bevisat att han avrättat henne, ska han ändå dömas till livstid för mord? Det är ju lika rättsvidrigt som vad du skriver. Att lekmän som du Jacob, som inte har en aning om vad som skedde i lägenheten i Västervik, sitter och dömer emotionellt skulle vara fullständigt förödande för ett rättssamhälle byggt på att allt ska vara ställt utom tvivel.

I mitt liv och säkert alla andras har det hänt väldigt osannolika saker, både åt negativa och positiva håll. Det betyder inte att de inte hänt på det sättet.

Leif Hansson 2020-05-30 11:21:19

Jag hoppas att domen överklagas så att Hovrätten får chans att ställa saker och ting till rätta.

Jojo 2020-05-30 12:47:58

Håller med dig fullständigt Jakob. Tack för att du lyfter detta. Tingsrättens resonemang är helt absurt, hade det varit ett privat företag hade de fått sparken omgående hela bunten. Man blir mörkrädd.

Tina 2020-05-30 13:05:54

Jakob Karlsson; riktigt rakt och ärligt skrivet. Precis som var självklart att göra fram till 1980-talet.
Det som är det vanliga, SKA framföras, medan de som vill spela på den falska vänsterkanten protesterar av falsk kränkthet!

PG 2020-05-30 17:01:46

Jag tror framförallt att okunskap hos de nämndemän som i Tingsrätten har ett riktigt stort ansvar att fatta beslut och som kan rasera ett liv och bli så fel för många drabbade/anhöriga inte är på rätt plats. Precis som du beskriver det är det en stort hån mot anhöriga och hela rättsväsendet att sätta den nivån och attityden mot händelsen. Detta ger en galet dålig signal att det är fritt fram att kränka,skada och till slut ta livet av en annan människa.Det måste i detta läge vara fruktansvärt att arbeta inom Polisväsendet och se resultatet av deras jobb.

Michael 2020-05-30 20:58:06

Det här har väl inte vunnit laga kraft.
Då ska nog inte medier lägga sig i,eftersom det kan överklagas.
Men jag håller med iof.

Peter 2020-05-31 00:15:15

Ska utgångsläget alltid vara ” den här förövaren är det synd om. Vad kan vi göra för att hjälpa hen att må bättre” 🤯

Hans 2020-05-31 12:10:50

Nu måste åklagaren överklaga domen. Sedan måste hovrätten döma till livstids föngelse

Dusko 2020-05-31 17:14:54

Hej Jakob,
Kära kollega,

Jag läste att du var uppenbarligen upprörd över Kalmar Tingsrättens dom gällande mordet i

Västervik och att du förklarade det skandalöst.
Du glömma att nämna att hela Kalmar-rättssystemet har stora problem.
Du nämner till och med att det är en rättslig skandal för hela Svenska rättssytemet.

Jag är glad att läsa att mina kolleger journalister kämpar mot orättvisa och känslan av

hjälplöshet mot ett sådant rättssystem som inte är idealiskt och som är selektiv (läs

korrupt).

Jag vill påminna er om att för exakt ett år sedan skrev jag om de skandalösa besluten i

samma domstol om mig och min firma.
Jag skickade till dig och din redaktion bevis om korruptionen i domstolen och lokala

politiker, men då har din känsla av orättvisa misslyckats och inte kom fram (inklusive VT

redaktionen).

När en av chefsåklagarna avbröt rättegången mot en korrupt politiker i Kalmar var det för

er normalt och juridiskt korrekt.
Det fanns ingen reaktion och ni skrev aldrig något om detta.

Så alla ni kära kolleger och du, Jakob, reagerar bara på det som är nödvändigt eller ni

blir befallna att skriva om, inte genom ert samvete och journalistiskt ansvar.

Det är skandalöst att någon behövde dö för att väcka ert samvete och medvetande, era ögon

öppnades.
Ni har blivit beordrade att slå mot Kalmar rättsväsendet.

Och det är precis vad, Jakob, ditt skrivande om orättvisor och det dåliga tillståndet i

rättssystemet, är skandalöst.

Eftersom den är selektiv och diskriminerande.

Skäms på er alla. Ni är inte värdige ert yrke.

MVH Dusko Loje, journalist

Benkt Sjödahl 2020-05-31 17:29:20

Jag har suttit som nämndeman ett antal år och försvar detta system till 100%. Vid de tillfällen då nämnden är oense (2 mot 2) så dömer man till den mildaste påföljden. OFTAST är det den utbildade juristdomaren som vill ha den mildare bedömningen. Nämndemännen dömer oftast hårdare.

Alexander 2020-05-31 18:42:02

Man skulle väll går vidare i rättsprocess och inte accepterar domen.
Vem som helst med sunt förnuft fattar väl att domen ärr ett skämt.
Vad är det egentligen för en stört domare över huved taget?

Hans Hådding 2020-06-01 11:37:20


Det kanske finns skäl att inrätta en konstitutionell domstol som granskar den lagstiftande maktens, riksdagens, beslut när det gäller lagar. Idag har vi lagrådet, men detta har ingen beslutande makt. Det går idag att överklaga till EU-domstolen i olika frågor när det gäller mänskliga rättigheter. Vad jag vet så är EU-lagar överordnade svensk lagstiftning när det gäller EU:s konvention om mänskliga rättigheter, men domar där är endast vägledande och upphäver INTE domar i svenska domstolar.
Min kritik av nämndemannasystemet bygger på att nämndemannauppdraget förutsätts vara opolitiskt och ändå nomineras nämndemännen av politiska partier. Här kan jag ana en inbyggd konflikt för den enskilde nämndemannen.
Som systemet nu är utformat så är friande eller fällande dom beroende av vad de enskilda nämndemännen beslutar. Om rättens ordförande och en nämndeman vill fälla och två nämndemän vill fria, skall domen bli friande. Detta gäller i tingsrätten och och förvaltningsrätten, där nämndemännen är i majoritet och nämndemännen utses av kommunfullmäktige.
I hovrätten och kammarrätten består domstolen av tre juristdomare och två nämndemän som utses av landstings/regionfullmäktige.
I Högsta domstolen och Högsta Förvaltningsdomstolen finns inga nämndemän.
Det händer att hovrätten eller kammarrätten ändrar domar av lägre instans, men ibland krävs det ett prövningstillstånd.
Så formellt sett så finns det en rättssäker process i rättskedjan.
Jag kan förstå att olika individer kan bli upprörda över beslut i tingsrätterna och förvaltningsrätterna, men man måste läsa domarna och de domskäl som redovisas.
Domstolar förväntas att tolka gällande lagar och döma enligt dessa.
Vad jag menar är att de lagar som instiftas, skall kunna granskas av en Konstitutionsdomstol, så att det blir ”rätt” från början. Då kanske vi hade sluppit sådana lagar som den ”Nya gymnasielagen” mfl lagar.
För den som vill fördjupa sig i ämnet, rekommenderar jag www.domstol.se,

Lars Larsson 2020-06-01 14:51:54

Jakob bedriver kill-giss-juridik.
Det krävs mera för en morddom.
Läs juridik - eller sträva efter att bli nämndeman.

Thorsten Ungsäter 2020-06-01 14:57:30

Thung 20200601. Din frågeställning i krönikerrubriken..... "om detta inte är mord, vad är då mord"? -säger allt. Vårt svenska rättsväsende har spårat ur totalt. TACK Jakob för din rättspatos. Det har du och dina kollegor visat prov på åtskilliga gånger. Du/ni behövs verkligen. Fortsätt att granska alla oegentligheter. Vi är många supporters, som lovar stödja er.

Janne Nilsson 2020-06-18 12:49:53

Bra skrivet Jacob; och det är ju självklart vad alla sunt tänkande individer tycker!
Lars Larsson: Du som inte bedriver "kill-giss-juridik"...kan du förklara för mig vad som krävs mer för en morddom???

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du dettaHär kan du läsa mer om cookies.

Jag förstår, ta bort detta