Bristen på halvledare plågar även Ljunghäll i Södra Vi.
Foto: Simon Henriksson
En stor bilbrist har osakats av bristen på halvledare och marknaden sviktar betänkligt. Ljunghäll, som är en stor underleverantör till fordonsindustrin, plågas förstås när de stora företagens brist på halvledare gör det omöjligt att hålla uppe produktionstakten.
– Vi märker av det ordentligt. Det är helt klart så att våra kunder inte kan producera de volymer man vill göra, säger Ljunghälls vd Anders Melin.
I början av september rapporterade vi om att Ljunghäll påverkades av problemen.
– Det är väl ungefär samma läge nu. Skillnaden är att det blivit lättare att överblicka det nu. Då var det svårt att veta hur det skulle bli eller se ut. Våra kunder har ambitionerna och vill tillverka sina volymer, men de kan inte göra det i den omfattning man vill. Det blir en stötvis produktion även för våra kunder och det är en tydlig nedgång för oss. Vi levererar inte på 100 procent. Vi ligger kanske uppskattningsvis tio till 15 procent under vår förväntan.
Hur påverkar det er?
– I det korta perspektivet inte så mycket, men vi måste anpassa kostymen och vara flexibla utifrån den aspekten.
Inhyrd personal får gå
Det har lett till att ett 25-tal ur den inhyrda personalen fått gå hem och kommer få gå hem under en tid.
– Vi förlänger inget nu och tar inte in någon ny personal. Vi anpassar oss efter läget och har fått avsluta en del kontrakt. Vi låg ganska stabilt både före och direkt efter semestern, och hade konstant samma mängd anställda. Vi kommer ha kvar inhyrd personal även efter det här. Vissa har redan fått beskedet och slutat. Vi justerar ned antalet efter hur behoven ser ut och det sker successivt över en tid. Det kan exempelvis vara så att vi har fem personer på kontrakt till 31 oktober och då blir det så att vi inte förlänger kontraktet.
Har ni behövt säga upp någon fast personal?
– Nej, det är inhyrd personal vi behövt avsluta kontrakten på. Det är jättetråkigt och vi kan bara hoppas att volymerna kommer tillbaka, så att vi kan anställa dem igen. Om de inte har hittat något annat då. Det är en risk vi tvingas ta.
Finns det en risk att fler tvingas gå?
– Jag hoppas inte det, men jag kan inte lova att det stannar här.
Elpriset annan parameter
Anders Melin är tydlig med att poängtera att bristen på komponenter stör inom många olika sektorer.
– Vi har koll på det löpande behovet från våra kunder varje dag och vi ser att de inte kan leva upp till sina behov. Volvo, Scania och de andra stora monterar inte halvledare, men de har inte komponenter till sina produkter. Det påverkar inte bara bilindustrin, utan just nu tar det tid att få hem en tv-apparat, en dator eller ett kylskåp också.
Även det höga elpriset är en parameter som påverkar Ljunghäll.
– Det är mycket som händer kring vår bransch nu och det är inte bara halvledare det handlar om. Det är elpriset, det är svårt att planera transporter, det finns inte containrar och det finns lite lastbilschaufförer. För mig är det svårt att göra en bedömning, men när vi pratar med våra kunder och folk som förstår sig på sådant här, så finns det väl någon prognos om att vi får leva med det här ett halvår till.
Ljunghäll har cirka 600 anställda vid sin fabrik i Södra Vi.