Kommunalrådet Lars Rosander (C) är kritisk till att Trafikverket skjuter den utlovade gång- och cykelvägen på framtiden.
Foto: Ossian Mathiasson
Lars Rosander (C), kommunalråd i Hultsfreds kommun, var nyligen på plats i Vena med riksdagsmannen Anders Åkesson samt Karin Helmersson och Per-Inge Pettersson från regionala utvecklingsnämnden för att uppmärksamma Vena som ett bra exempel på landsbygdsutveckling.
Trafikverkets utlovade gång- och cykelväg mellan Vena och Främsteby, där inget händer, har dock skapat irritation och ilska hos såväl ortsbor som politiker. Det är en smal väg som är hårt trafikerad av tung trafik och blir en säkerhetsrisk för barnen i Främsteby som antingen ska gå eller cykla till och från skolan.
Det står sedan tidigare klart att Trafikverket har skjutit fram vägprojektet från hösten 2021 till hösten 2023 och frågan debatterades på fullmäktigemötet i september.
– Vi behöver stöd från regionen att trycka på Trafikverket som bara har skjutit på genomförandet. Frågan var uppe på senaste fullmäktigemötet och det har inte hänt så mycket mer än att bymiljövägens lösning har ifrågasatts. Det togs beslut redan 2017, men Trafikverket har hela tiden skjutit fram projektet ett år i taget och bytt projektledare, säger Lars Rosander.
Tog med sig Rosanders synpunkter
Riksdagspolitikern Anders Åkesson förstår frustationen som kommunalrådet och invånarna i Vena och Främsteby känner kring förseningen.
– Den berättelse som Lars ger är väldigt vanlig oavsett vilket kommunalråd man träffar i landet vad gäller gång- och cykelväg längs en statlig väg. Det är också en typisk trygghetsgrej med en säker gång- och cykelväg för skolbarn. Jag har under mitt besök här i Vena sett mycket gods- och jordbrukstrafik på vägen och då blir det trångt, säger Anders Åkesson.
Karin Helmersson, ordförande i regionala utvecklingsnämnden, tog med sig Lars Rosanders synpunkter till nämndens kommande möte med Trafikverket för att se vad förseningen beror på.
– Ombyggnaden ska ske samtidigt som beläggning av vägen och detta är planerat till 2022 eller allra senast 2023 om det stöter på patrull. Det planeras ihop med kommunen som är medfinansiär. Det blir ny gång- och cykelväg från kyrkan och därefter den lite nyare varianten bymiljöväg, som jag tror det kan finnas synpunkter kring. Arbetet går ut på upphandling nu i höst, säger Karin Helmersson.