Annons:

Sök

Annons:

Antalet besökare halverades när hemestersatsningen lades utanför högsäsongen

Malin Albertsson och Jenni Leppelt är nöjda med resultatet av Hultsfredshemester 2021 och tacksamma för att många kommuninvånare utnyttjade möjligheten att hemestra. Foto: Hultsfreds kommun/Pressbild

Antalet besökare halverades när hemestersatsningen lades utanför högsäsongen

Satsningen på Hultsfredshemester genomfördes för andra året i rad. Antalet besökare halverades jämfört med i fjol och en förklaring är att perioden med gratis inträde för kommuninvånare lades senare än premiäråret 2020. 

Annons:

Turist- och informationschefen Malin Albertsson och turistkonsulenten Jenni Leppelt har utvärderat årets hemestersatsning där kommun, turistaktörer och invånare hittat ett upplägg för att stimulera besöksnäringen i coronatider.

Upplägget bestod av fri entré för kommuninvånare på olika besöksmål i kommunen under augusti och september plus möjlighet att vinna övernattningar på boendeanläggningar från juni till december. 

Kommunens kostnad för satsningen var upp till 800 000 kronor och Albertsson meddelar att slutnotan landar på runt 720 000 kronor. 

– Det var i grunden samma koncept som vi hade 2020 bortsett från vissa förändringar. Kommunen har köpt bäddar och entrébiljetter till invånarna, turistaktörerna har rabatterat priser och invånarna har uppmanats att äta, dricka och shoppa så mycket som möjligt när de hemestrar, säger Malin Albertsson.

Boende och tjänster inom besöksnäringen har deltagit i årets satsning.

– Skillnaden är att det var ett boende mindre, det försvann två boende och tillkom ett nytt boende. Vi köpte entrébiljetter till 50 procent av ordinarie pris men vi minskade ner till tio procent av antalet kommuninvånare. Vi minskade ner kostnaden vad vi köpte antalet bäddar för. Det var fortfarande till samma rabatterade pris som förra året men insatsen blev mindre. Vi försökte kopiera så mycket som möjligt av konceptet som vi hade 2020, säger Jenni Leppelt.

Kommunen hade ett tidigt möte med sina aktörer där det fanns en vilja och ett önskemål om att titta på någon form av insats även 2021.  

– Coronaläget blev värre under våren, vilket gjorde att vi fick ett svårt läge att veta exakt hur vi skulle lägga upp hemestersatsningen. Det som skulle gälla för årets säsong var juni och augusti, men med anledning av hur det såg ut under våren så tog vi beslut om att flytta från juni till september. Det blev augusti och september. Vi har försökt göra en insats som var till gagn för alla parter efter att ha diskuterat med de olika aktörerna. 

2 500 kommuninvånare tog tillfället i akt att besöka ett eller flera besöksmål inom ramen för kommunens hemestersatsning. 

– Antalet besökare på besöksmålen halverades, från 5 000 till 2 500. Förklaringar till detta kan vara att perioden med gratis inträde för kommuninvånare lades senare under året, lättnad av restriktioner kring covid-19 samt att andra året kanske inte på samma sätt hade ”nyhetens behag”. Det finns personer som har sett möjligheten att göra sen hemester i september, säger Jenni Leppelt. 

Boendeanläggningar har också tävlat ut cirka 1 000 boendenätter till invånare att utnyttja själva eller ge bort till nära och kära.
– Vi vet att många fler invånare har tävlat om bäddar i år jämfört med i fjol, säger Jenni Leppelt. 

Satsningen har genererat extra betalade köp av mertjänster som mat och aktivitet. Den längre perioden gav fler möjlighet att nyttja sitt invånarkort flera gånger. I och med att högsäsongen var mycket lyckad blev det ett minskat antal hemesterbesök i eftersäsongen i augusti och september.

Kommunen har tagit del av synpunkter från både invånare och aktörer. De populäraste besöksmålen var älgparken, dressincykling och tåg på Smalspåret.

– Vi märker att kommuninvånarna är stolta över att de har fått möjlighet att hemestra. De tycker att det är lyxigt med hemster som har gett härliga aha-upplevelser. Det finns de som har framfört att turistmål kunde vara fullbokade och att man inte hann med att besöka alla, säger Jenni Leppelt. 

Aktörerna hade både plus och minus i sin utvärdering av hemestersatsningen 2021. 

– Med facit i hand fick vi en fantastisk juli och augusti. Det blev mycket mer än vad vi hade kunnat hoppas på. Det drabbade vissa anläggningar som hade svårt att få tag på folk och hade mindre besök under hemesterperioden. I fjol var det hemester de två sista veckorna i juli, vilket är två riktiga högsäsongsveckor, säger Leppelt. 

Är tanken att Hultsfredshemester ska återkomma även nästa år, eller beror det på coronaläget?

– Grundtanken att jobba tillsammans med näringen och kommuninvånarna är något som vi vill jobba vidare med. Det kanske inte är en coronainsats framåt utan det kanske är ett annat arbetssätt med turism som vi vill segla vidare på utifrån det som har byggts upp, säger Malin Albertsson. 

Jenni Leppelt är väldigt nöjd med årets upplägg. 

– Vi kan summera och vara nöjda med den hemestersatsning som vi har gjort och hur det har gått. Vi har gjort det här tillsammans och vi räknar med 3 500 nöjda ambassadörer. Heminvånarna är så viktiga ambassadörer. Jag tror inte att vi kan mäta denna insats med någon annan insats som vi har gjort mot invånarna, säger Leppelt. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: