Äldre med hemtjänst och trygghetslarm har möjlighet att välja till rökdetektorlarm med direktkoppling till larmcentral. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos
Socialnämnden beslutade på sammanträdet i december om att rökdetektorlarm ska ingå som en del i beslut om trygghetslarm och ingå i nuvarande avgift för trygghetslarm.
Förvaltningen har i den senaste upphandlingen gällande trygghetslarm i ordinärt boende lagt option på att företagen som lämnar anbud ska kunna leverera även rökdetektorer som kan kopplas samman med trygghetslarmen. Förvaltningen ser det som en möjlighet att öka tryggheten för den enskilde.
SOS Alarm vann upphandlingen och har installerat de nya trygghetslarmen som kompletteras med rökdetektorlarm.
Inriktningsbeslutet togs i somras och monteringen av rökdetektorlarmen är inledd. Information och utbildning kommer ske i januari.
Kostnadsfri tilläggstjänst
Per-Inge Pettersson tycker att det är viktigt att öka säkerheten för de äldre som bor kvar i eget boende med tanke på de stora satsningar som görs på särskilt boende.
– Vi har 500 trygghetslarm i kommunen, en siffra som vi är väldigt stolta över. Vi ser att det är väldigt många som bor livet ut i ordinärt boende med hemtjänstens och hemsjukvårdens hjälp. Då är det viktigt att ge möjlighet för en ökad trygghet när det gäller brand i hemmet med tanke på att vi har så många trygghetslarm. Med den nya upphandlingen med SOS Alarm är det relativt billigt att haka på rökdetektor. Om det skulle uppstå rökutveckling så börjar det med att SOS ringer upp den enskilda lägenheten och frågar vad som har hänt. Om det har skett ett misstag blir det ingen utryckning. Det är först när man inte får kontakt med den enskilda som det blir en utryckning, säger Per-Inge Pettersson.
Det är också bestämt att tilläggstjänsten med rökdetektorlarm ska vara kostnadsfri för den enskilde och blir därmed en del i månadskostnaden för trygghetslarmet. Den enskilde blir inte heller fakturerad för falsklarm. Trygghetslarmet kostar 203 kronor per månad under innevarande år.
Förvaltningen och räddningstjänsten är överens om att inte fakturera den enskilde eller verksamheten för eventuella falsklarm. Det lär inte inträffa så många gånger då SOS Alarm har kommunikation med den enskilde innan larmet skickas till räddningstjänsten.
"Höjer standarden och tryggheten"
Om den enskilde vill avstå från att rökdetektor ska ingå som en del i trygghetslarmet dokumenteras det i den enskildes journal. Om man ändrar sig har man möjligheten att få dit en rökdetektor och aktivera larmfunktionen.
– Vi laborerar inte med någon avgift för tillägget utan vi bedömer att det fylls väl inom vår totala budget för trygghetslarm. Det är ett ökat åtagande för personalen som kommer genomgå utbildningar och det är en trygghetsfaktor för personalen att få en fortbildning av räddningstjänsten. Vi höjer standarden och tryggheten för äldre som bor i ordinärt boende.