Folke Pleijert, th, lyfte frågan varför det inte händer något med den gamla träbron över Emån i Lilla Aby på fullmäktigemötet. Partikamraten Lennart Davidsson menade att man inte kan bygga den nya räddningsstationen i Rosenfors förrän bron är öppnad.
Foto: Privat
Under allmänhetens frågestund på måndagskvällens fullmäktigemöte passade KD-kandidaten Folke Pleijert på att lyfta frågan kring den gamla träbron i Lilla Aby, som varit stängd för tunga transporter sedan i september 2020.
– Två och ett halvt år senare svävar vi fortfarande i ovisshet kring vad som kommer hända med den, sa Pleijert som lyfte infrastrukturproblemet tillsammans med Hjalmar och Maria Österberg, som driver Målilla Älgpark, och Patrik Axelsson, Axelssons i Aby AB.
Vaga uttalanden
Nu står man inför en ny växtodlings- och turistsäsong. Och det enda företagarna Pleijert, Österberg och Axelsson säger sig hört om bron är vaga uttalanden om utredningar och projekteringar.
– Vi behöver en bro som klarar tung och bred trafik nu! Den absoluta grunden för landsbygdens infrastruktur är de fysiska vägar vi dagligen använder oss av för att ta oss till arbetet, skjutsa våra barn till omsorg, skola och fritidsaktiviteter samt även transportera våra produkter till de som konsumerar desamma.
”Får stöta på igen”
Kommunalrådet Lars Rosander (C) kunde inte annat än hålla med.
– Jag delar Folke Pleijert, de närboende och näringarnas frustration givetvis. Vi har vid åtskilliga tillfällen haft kontakt med Trafikverket och fick så sent som i höstas, som vi uppfattade det, ett löfte att nu var det på gång att öppna bron igen med samma bärighetsklass som tidigare. Det var bara lite tekniska bitar kvar.
– Men ingenting har hänt, tillade Rosander. Så vi får, under tisdagen redan tänker jag, ta en ny kontakt med Trafikverket och påpeka vikten av att bron åtgärdas så snart som möjligt. I den frågan står alla partier eniga.
Kan inte bygga brandstation
I sammanhanget lyfte Lennart Davidsson kommunens avisering att bygga ny räddningsstation i Rosenfors. Han menade att boende på andra sidan ån kommer få en ohållbar situation med tanke på att trafiken måste gå en lång omväg, när bron är avstängd för tung trafik.
– Som det är nu, med stationer i både Mörlunda och Målilla kan man klara situationen med överfarter i Torp och Gårdveda. Men det är inte hållbart att bygga en ny station i Rosenfors förrän bron är åtgärdad och öppnad.