Annons:

Sök
Underlättar folks vilja att hjälpa ukrainska flyktingar – då lanseras ny e-tjänst

Robert Andersson, sektionschef på arbete och integration, tänker att engagemanget och viljan att hjälpa flyktingar från Ukraina kommer öka när en e-tjänst gör det mer lättillgängligt. Foto: Privat

Underlättar folks vilja att hjälpa ukrainska flyktingar – då lanseras ny e-tjänst

Inom kort lanseras en e-tjänst som ska underlätta medborgarnas vilja att stötta ukrainska flyktingar.
– Nu underlättar vi arbetet och ökar tillgängligheten genom att ha en kanal in, säger Robert Andersson, sektionschef på arbete och integration.

Hultsfreds kommun har sneglat på Vimmerby och Mörbylånga kommuner, som redan har en sådan tjänst, så upplägget kommer inte skilja sig något nämnvärt, tror Robert Andersson.

Han ser att det finns ett stort engagemang i kommunen, både när det kommer till att skänka saker och hjälpa till, för att underlätta för de ukrainare som flytt kriget.  

– Som det varit hittills har folk använt sig av olika kanaler in till kommunen, både mail och samtal till mig, mina medarbetare, men också till kontakcenter och andra personer inom kommunen. Det har fört med sig ganska mycket arbete att sammanställa allt, säger Robert och fortsätter:

– Så nu inför vi ett lite smidigare sätt, både för dem som vill använda e-tjänsten och för oss. På det här sättet får vi bra koll på vad som kommit in, allt blir samlat på en plats, och vi kan vänta tills vi vet vad behovet är hos flyktingarna och då kan vi ta kontakt.

Lanseras i veckan

Tanken är att lansera e-tjänsten, som kan komma att heta något i stil med ”flyktinghjälp till Ukraina”, nu i veckan.

– Troligen torsdag eller fredag. Vi vill ju hinna testköra den, så nu ska vi finslipa den och se så den funkar bra, sedan kan den släppas.

Hultsfreds kommun kommer tillsätta en administratör, som får ansvaret för arbetet med att sammanställa uppgifterna som kommer in via tjänsten.

Rör det sig om en ny anställning, eller finns det tid inom redan befintlig personal?

– Tid finns det väl egentligen inte. Men det handlar om att prioritera för det är viktigt att vi hjälper till med det som behövs. Dessutom är det ju så med en e-tjänst att den inte är otroligt belastande, utan det är först när vi behöver ringa upp folk som det går lite mankraft till att faktiskt ta kontakt med den som vill hjälpa till.

Bidra till ökat engagemang

Robert Andersson tror att e-tjänsten kan bidra till ett ökat engagemang och större stöd.

– Tidigare har man ju varit hänvisad till att ringa in på kontorstid. Nu blir det mer tillgängligt, när man kan skriva in sina uppgifter när som det passar.

– Men, tillägger han, skulle man av någon anledning inte kunna hantera e-tjänsten ska man inte se det som ett hinder, utan det går även fortsättningsvis att ringa in till administratören, så hjälper den till med att lägga in uppgifterna även om vi förstås helst ser att man använder tjänsten.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

MEST KOMMENTERAT

Annons:

Annons: