Swedbanks kontor i Hultsfred har varit mörkt och stängt i drygt två månader. Nu kommer nytt besked: från och med idag måndag måste alla kunder boka tid för ett besök. "Det är inget tillfälligt, utan det här är framtiden", säger områdeschef Marie Fuhr-Ohlsson.
Foto: Lotta Madestam
Under 2020 höll Swedbank sitt Hultsfredskontor stängt i sju månader till följd av pandemin.
I drygt två månader har kunderna på nytt mötts av en låst dörr på grund av hög sjukfrånvaro. En skylt på dörren med rubriken ”Tillfälligt stängt” har meddelat följande: ”på grund av coronapandemin väljer allt fler kunder att göra sina bankärenden digitalt. Därför arbetar nu en del medarbetare från kontoren i våra digitala kanaler, men bara för ett tag.”
Måste boka en tid
Nu står det klart – bankkontoret kommer inte att öppna för spontanbesök mer. Kunderna måste istället boka en tid inför sitt besök. Oavsett ärende.
– Ja, det stämmer att vi inte kommer att ha kontoret öppet för spontanbesök överhuvudtaget. Av den anledningen att många ärenden kan man göra själv via internetbanken eller appen, säger Marie Fuhr-Ohlsson och fortsätter:
– När en kund ringer kan den och vår personal tillsammans komma fram till hur man gör med det aktuella ärendet. Kunden kan vägledas, hur man kan lösa det, redan i telefonen, så behövs det kanske inte ens ett möte. Eller om man ändå vill ha en personlig kontakt så bokar man in ett möte.
Det har ju inte varit direkt brist på kunder som besökt bankkontoret utan ofta kö. Hur ser du på det?
– Det finns inga enkla, snabba bankärenden idag, utan det blir lätt kö med långa väntetider. Dessutom skulle det som tidigare gjordes på fem dagar, nu göras på två. Så nu får vi en lösning där kunden slipper köa och passa öppettider.
Skulle du säga att det här var enda alternativet, för att det över huvud taget skulle finnas en service i Hultsfred även fortsättningsvis?
– Nej, det vill jag inte säga. Jag tycker själv att det här är ett bättre och smidigare alternativ för kunden, Och för att vi inte ska hamna i den situation vi hamnat i två gånger, att behöva stänga ner.
Vad skulle du vilja säga till de kunder som tycker att Swedbank försämrar sin service i Hultsfred?
– Låt oss prova det här. Låt oss hjälpa dig så ska vi nog hitta en lösning framåt. För det finns så många alternativ som är enklare och smidigare när det kommer till vardagsärenden, bara man lärt sig det.
– Och jag gillar inte att man säger ”tänk på de äldre kunderna”. Det är ingen ålder på det här, utan det fungerar på samma sätt som om man ringer till hälsocentralen eller någon annan, att det är förenat med ett telefonsamtal för att komma i kontakt. För att spara tid för många.
Hur ser du på att de två konkurrerande Sparbankerna i kommunen håller sina kontor öppna?
– Konkurrens finns inom alla områden. Det tror jag är bra, så kan kunden välja det som passar bäst och det den tror på. Vi vill vara ett företag som förändras med omvärlden. Det här är vårt sätt att kunna fortsätta vara ett bankalternativ för kunderna, oavsett var de bor och vilka ärenden de har.
Så du räds inte konkurrensen, att det ska bidra till att ni tappar kunder?
– Nej, jag räds aldrig konkurrens, men jag har respekt för den. Jag tror, att kan vi ha ett bra erbjudande till våra kunder, så kommer vi fortsätta vara ett lika självklart alternativ som vi varit tidigare.
Vad händer med banklokalen?
– Vi kommer att vara där för att träffa kunderna. Vad som händer i en framtid vet inte jag. Vi ser över våra lokaler kontinuerligt, men jag har inget som är klart idag.