Längs sträckan Målilla till Hultsfreds södra infart har det stått tre fartkameror, en i vardera riktning i höjd med Ödhult och en vid Älgshult.
Nu är alla tre nermonterade och det visar sig att ingen av dem kommer att komma upp igen på den här sträckan, ens när den är färdigbyggd i december.
– Trafiksäkerhetskameror som vi säger placerar vi inte på 2+1-vägar, utan de vägarna eller vägar med mitträcke är Trafikverkets allra säkraste vägar.
– Kameror sätter vi upp för att minska antalet omkomna och allvarligt skadade, och det är främst på vägar framför allt utan mitträcke, förklarar Eva Lundberg som är nationell samordnare trafiksäkerhetskamera.
Trafiksäkerhetshöjande lösning
Anders Drugge är sektionschef på polisens ATK-sektion och sitter med statistiken från 2021.
– Kamerorna vid Ödhult fotograferade 32 respektive 27 överträdelser förra året, medan 41 överträdelser fotograferades i Älgshult, säger han.
Enligt Eva Lundberg vill Trafikverket helst att fartkamerorna ska vara en tillfällig lösning, tills man gör en bättre trafiksäkerhetslösning.
– Och det är precis det som görs på den här vägsträckan mellan Målilla och Hultsfred och då tar vi ner kamerorna, tillägger hon.
Fartkamerorna kommer att placeras på annan plats, där de gör bättre nytta för att minska antalet omkomna och allvarligt skadade.
Kan de komma att placeras på annan plats i Hultsfreds kommun?
– Vi placerar dem där de gör mest nytta i Sverige. Det finns inget som säger att det inte blir i Hultsfreds kommun, inte heller att det ska vara i Hultsfreds kommun, säger Eva Lundberg.
Beslut fattas i juni
Varje år beslutas var de mest angelägna platserna är i landet, så placeras allt mellan 100-200 kameror ut, sett över hela landet.
– Regionen lämnar in förslag på platser i juni sedan fattar Trafikverket beslut om vilka av de här platserna, som regionen föreslår, som vi ska gå vidare med. Det brukar vara ungefär en tredjedel. Då börjar hela processen med att rekognosera och projektera, så det som bestäms i år får man räkna med kommer upp 2024.