Evahagens förskola stod klar och invigdes våren 2017. Nu behöver förskolan byggas ut med en avdelning för att få bort modulen som slukar resurser. Foto: Ossian Mathiasson
En sammanställning av mottagna risker i arbetsmiljön har lämnats över till barn- och utbildningsnämnden efter årets arbetsmiljöronder. Vid nämndens senaste sammanträde presenterades en sammanställning av identifierade risker i arbetsmiljön.
Det som har kommit till nämnden har att göra med tre förskolor: Målilla förskola, Silverliljans förskola och Evahagens förskola.
De tre förskolorna saknar ändamålsenliga lokaler och behöver större lokaler för att kunna avveckla moduler.
– Alla tre förskolor har moduler och modulerna är en tillfällig lösning som vi vill frångå när det är möjligt. Vi behöver också ha en fungerande långsiktig plan för att kunna avveckla modulerna, säger skolchefen Martin Snickars.
Förskola i tre olika byggnader
Målilla förskola är utspridd på tre olika ställen med en sliten, gammal förskola, en modul samt förskoleverksamhet inne i skolbyggnaden. Förskolan är för liten för det antal barn och pedagoger som finns, enligt rektorn Johanna Ulvenhag.
– Det gör det svårt för verksamheten att hålla ihop både personalgrupp och bedriva förskoleverksamhet. Vad gäller Målilla finns en trestegsplan som togs fram för väldigt många år sedan. Steg ett var att bygga särskolan, steg två var att bygga kök och matsal och steg tre är att bygga en förskola. När det kommer ske vet vi inte, det finns inga politiska beslut men det är så planeringen ser ut, säger Martin Snickars.
Silverliljans förskola är en modulförskola med tre avdelningar plus matsal och kök för både skolan och förskolan. Man tar bland annat upp att personalrummet är för litet eftersom tolv personer delar på ett rum som är avsett för tre-fyra personer.
– Den är inte helt bra. Det är också en liten utemiljö som är liten för förskolans del. Det är en modulförskola som har stått där sedan 2015 och en modul håller inte hur länge som helst. Det är byggda för att vara en kortare tid, säger Snickars.
Nybyggd förskola behöver större lokaler
Den relativa nybyggda förskolan i Virserum, Evahagens förskola, räcker inte till. Det finns önskemål om att bygga ut förskolan med en avdelning och ta bort modulen som slukar resurser, enligt rektorn Liisa Karlsson.
– Förskolan är full och vi har en modul som är placerad ute på grusplanen. Vi har önskemål om att få den utbyggd för att få fort modulen. Barnen får gå mellan byggnaderna flera gånger varje dag. Det fungerar som det är i dag men det är inte ändamålsenligt och inte optimalt, säger Snickars.
Hur ser du på att det finns önskemål om att bygga en ny förskola i Virserum när Evahagens förskola stod klar och invigdes så sent som 2017?
– Nu är den för liten för antalet barn vi har i Virserum. När den planerades var det inte så många barn som det är i Virserum i dag. Det har skett en stor inflyttning till Virserum och vi vill ha fler barn i kommunen. Vi har inte kunnat växa i förskolan och då har det blivit en modul som kom på plats 2019. Det är bra att titta på en långsiktig lösning. Vi ser att det går att hitta lösningar så det gäller att arbeta fram ett bra underlag för politiken och för att se vad man kan göra och vad det innebär för kostnaderna, säger Snickars.
"Byggs väldigt mycket i dag"
Barn- och utbildningsnämndens önskemål är att det byggs nya förskolor på de tre orterna.
– Jag förstår att det inte är möjligt att bygga på alla ställen och det krävs stora investeringar. Det byggs väldigt mycket i dag och kommunen har aldrig byggt så mycket som de gör nu. En kommun kan inte göra hur mycket som helst och lösa allt på en gång. Nämndens vilja och inställning är väldigt positiv till att steg för steg kunna förnya och förbättra verksamheterna. Det som kommer göras nu är att det tas med till utredning och framtagande av underlag till långsiktig lokalförsörjningsplan för förskolor och skolor. Det kan handla om nybyggnation som det kanske blir i Vena eller att man tittar på andra lösningar, säger Snickars och fortsätter:
– Vi har inte hunnit arbeta fram en långsiktig plan. Vi har tankar och idéer men det är inget som är organiserat i en lokalförsörjningsplan, vilket vi borde ha. Det ska också skapas en tydlighet ut mot verksamheten om att man ser att det finns en plan för vår skola eller vår förskola. Det är ett arbete som vi behöver göra framöver.