Annons:

Sök

Annons:

  • Viktigt arbete går in i slutskede – här är åtgärden som ska trygga trafiken

    Peter Persson vid bergsäkringen strax söder om Storebro, som beräknas vara klart i nästa vecka. "Det var så mycket lös småsten på en sträcka, så den kommer vi att klä in med nät", säger han. Foto: Lotta Madestam

  • Viktigt arbete går in i slutskede – här är åtgärden som ska trygga trafiken

    Tre lastbilssläp har fyllts med sten så här långt, än ligger en del kvar i diket, som man skrotat loss. Foto: Lotta Madestam

  • Viktigt arbete går in i slutskede – här är åtgärden som ska trygga trafiken

    Toni Pajari borrar med djupa hål i berget, i syfte att sätta in bergbult. "Då skadan på berget är för stor för att skrota loss armerar man fast det istället", berättar man. Foto: Lotta Madestam

Viktigt arbete går in i slutskede – här är åtgärden som ska trygga trafiken

Arbetet med att säkra upp berget längs med riksväg 23/34 söder om Storebro går in i sitt slutskede.
– Det var mycket lös småsten på en sträcka, så där kommer vi klä in berget med ett nät, säger Peter Persson, bergarbetare på Svevia.

Annons:

Använder vi fackspråk heter det att han och kollegan Toni Pajari skrotar loss löst berg för att trafiksäkra, så inte löst sittande stenar ska riskera att lossna och åka ner på bilarna som passerar.

– Först har vi gått hela sträckan och tagit bort småträd och buskar, för det är träden som spränger sönder berget mest egentligen. Efter det går man längs hela berget och bryter loss det som är löst, förklarar Peter Persson, som hör till en bergavdelning med säte i Göteborg, så kollegorna bor på Stadshotellet i Vimmerby i veckorna.

Arbete för att trafiksäkra

Arbetet inleddes vecka 16 och nu går man in i slutskedet, med ungefär en vecka kvar tills man lämnar platsen för arbete på annan ort.

– Det vi gör nu är att vi borrar med ett 320 centimeter borrstål i syfte att sätta in bergbult i berget för att förstärka upp på de ställena där det är stor risk att berget lossnar, säger han och förklarar vidare:

– Där skadan är för stor för att skrota loss armerar vi fast det istället. För ofta är det som har släppt ett stöd för det ovanför, så då sätter vi fast den biten istället, så den inte kan rasa utåt.

Vad omfattningen på arbetet som ni hade förväntat er?

– Jo, men det har gått som planerat här i Storebro, säger Peter Persson.

Ska sättas upp ett nät

Det finns dock ett, som han säger, lurigt parti längst norr ut. Där har man beslutat att sätta ett nät, ungefär elva meter brett och tolv-tretton meter högt.

– Där var berget så dåligt att det inte går att borra i det, för då rasar det. Så då klär vi in det med ett nät istället, säger Peter Persson.

Tre lastbilsflak med stenbumlingar har körts bort från platsen, med stenar som vägt uppemot 500 kilo.

– Här är ett ganska bra dike, men risken finns ju att stenar som lossnar kan rasa ut på vägbanan. Trafikverket går igenom sina berg i intervaller, så nu dröjer det många år innan det är dags att skrota igen här. Då skulle jag inte tro att insatsen blir lika stor eftersom vi bultar nu. 

Vecka 21 är det sedan planerat att starta ett likadant arbete nordost om Pelarne kyrka på riksväg 40, som ska vara klart och avslutas vecka 25 om allt går som planerat.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: