”Äntligen” är nog det mest användbara ordet i sammanhanget. Den här åtgärden på väg 711 har Venaborna i allmänhet och boende i Främsteby i synnerhet längtat efter länge att den ska bli verklighet.
Kampen för en gång- och cykelväg mellan Främsteby och centrum sträcker sig rent av så långt som ett 40-tal år tillbaka i tiden.
Nu blir det förvisso ingen traditionell gång- och cykelväg, den tanken strök Trafikverket för flera år sedan.
Utan istället anläggs en så kallad bymiljöväg, där det linjeras upp en 1,5 meter bred vägren för fotgängare och cyklister på vardera sida av körbanan.
– Den blir ungefär 700 meter, från Främsteby mot samhället. Resten av vägen fram till kyrkan blir det vanlig gång- och cykelväg, berättar Trafikverkets Ghanim Kajhem, projektledare beläggning Kalmar län.
Två bussfickor bortplockade
Arbetet är igång. Följde själva asfalteringen planen blev det arbetet klart under onsdagen.
– Vi har asfalterat och byggt gångbana, utöver det har två bussfickor närmast kyrkan tagits bort liksom informationstavlan, där vi istället sått in gräs, berättar Mikael Malm, platschef på Sandahls Grus & Asfalt, med säte i Jönköping.
För tillfället ser det ut som om även en av bussfickorna vid bygdegården tagits bort.
– Men det är högst tillfälligt, den kommer vi att sätta tillbaka när asfalteringen och arbetet med bymiljövägen är slutfört, säger Ghanim Kajhem.
Hur känns det nu när arbetet är igång?
– Det har varit en del samplanering med flera inblandade aktörer, det har fördröjt en del. Nu känns det bra, vi vill ju också att det ska bli gjort och klart. Vi har haft ett bra samarbete med Hultsfreds kommun, säger han.
Korsningen nästa steg
Simon Råsbacken, projektledare på ÖSK välkomnar att projektet äntligen är igång. För egen del har han jobbat med planerna kring en lösning på trafiksäkerhetsfrågan i Vena i tre-fyra år.
– Jag har inte fått exakt slutdatum på Trafikverkets del, men så fort deras åtgärder är klara ska ÖSK göra i ordning korsningen vid Basebovägen, berättar han.