KLT kritiseras för att en tioåring lämnats ensam på en busshållplats på kvällen. "Busschauffören tittade inte ens åt höger, utan körde bara iväg", säger mamman Maria Falk Madali. Foto: Mostphotos
Foto: MostPhotos
Maria Falk Madali är upprörd över händelsen, att en busschaufför lämnat hennes dotter kvar på en busshållplats i Hultsfred vid klockan 20.
– Det har alltid fungerat så bra. Det är bara för henne att gå den korta biten från Hagadal till busshållplatsen precis utanför och där står bara en buss så hon kan inte ta fel. Så går den raka vägen hem till Mörlunda. Det har känts tryggt och vi har tidigare pratat med en chaufför som sa att de aldrig lämnar ett barn på hållplatsen, inte ens om det skulle hända att det saknas pengar.
Startade och körde iväg
De är två från Mörlunda som åker bussen ena kvällen, måndagar är dottern ensam. Den här kvällen blev hon både ledsen och orolig över att lämnas kvar.
– Det är ju en glasdörr så min dotter såg busschauffören sitta med sin mobil bakom stängd dörr. Hon stod utanför och väntade på att han skulle öppna. Så startade han bussen och körde i väg, berättar Maria Falk Madali, som tycker det är fruktansvärt dåligt av en chaufför att inte ha bättre koll.
– Det är så också att hon och kompisen blivit tillsagda att de inte får gå in i bussen tidigare, så hon är van vid att stå utanför och vänta. Men nu tittade inte chauffören ens åt höger, ut genom glasrutan, utan han lade telefonen ifrån sig och körde iväg. Det finns inget försvar för det.
Kontaktat KLT
Som tur var fanns pappan hemma, så han kunde åka och hämta dottern.
– Ska vi behöva åka till Hultsfred och hämta henne och ligga bakom bussen hela vägen hem? Det känns inte alls bra, att inte kunna åka buss tryggt. Det är en busschaufförs jobb att se efter om någon vill åka med. Så dåligt får man inte sköta sitt jobb.
Maria Falk Madali har varit i kontakt med KLT, först redan på måndagskvällen och ytterligare en gång på tisdagen.
– Chefen sa han skulle kolla upp vem som körde, förklarade det med att de anlitar många olika bussbolag och så ombads jag skriva ett mail med tillägget att jag ville ha återkoppling. Jag tycker att de reagerat nonchalant, jag hade velat höra att ”så här ska det inte vara”. Bemötandet var inte otrevligt, men slappt. Det här kan ju faktiskt förstöra hur min dotter ställer sig till att åka buss.
– Dessutom fick jag frågan om jag ville ha milersättning. Det handlar väl inte om några futtiga kronor. Det handlar om ett barn som ska kunna åka buss tryggt, tillägger hon.
"Företaget har fått till sig händelsen"
Stefan Karlsson är trafikplaneringschef på KLT, och han tycker det är olyckligt att det har inträffat. I ett mailsvar ger han följande förklaring:
"I detta fall har det helt enkelt blivit fel och resenären missades vid hållplatsen. Att något sånt här inträffar är ovanligt och det är speciellt olyckligt när det drabbar ett barn."
KLT ber om ursäkt för de besvär och den oro som det innebar.
"Trafikföretaget som körde bussen har fått till sig händelsen och kommer jobba för att säkerställa att det inte kommer ske igen", avslutar Stefan Karlsson mailet.