Annons:

Sök
Flera skärpningar för A-traktorer – här är alla åtgärder

Flera skärpningar föreslås nu för A-traktorer. Foto: MostPhotos

Flera skärpningar för A-traktorer – här är alla åtgärder

Det blir krav på bilbälte och vinterdäck. Det blir en tydlig gräns för antal passagerare och regelskärpningar för att hindra manipulering. Här är alla åtgärder som Transportstyrelsen föreslår för A-traktorer.

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren. Nu finns det över 50 000 registrerade A-traktorer – vilket är en fördubbling på bara två och ett halvt års tid. 

Olyckorna har också ökat parallellt med det. Under 2021 skedde 368 olyckor där A-traktorer var inblandade. Antalet olyckor har tredubblats jämfört med det årliga genomsnittet under 2016 till 2019.

I oktober förra året fick Transportstyrelsen ett uppdrag av regeringen att se över hur trafiksäkerheten kan öka. Nu kommer man en rad åtgärder i sin redovisning till regeringen.

Det handlar bland annat om krav på bilbälte, krav på vinterdäck och tydligare krav kring antalet passagerare. Dessutom behöver hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen ligga kvar, enligt Transportstyrelsen. Det har funnits ett förslag om en höjning till 40 kilometer i timmen, men det skulle innebära ökade trafiksäkerhetsrisker och den oroväckande olycksutvecklingen är också ett skäl.

– Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.

Inte omöjligt med höjning

Förslagen bedöms sammantaget leda till förbättrad trafiksäkerhet.

– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Förslagen vi lämnar ska ses utifrån ett helhetsperspektiv där de tillsammans bidrar till att åstadkomma förbättringar för både A-traktorförare och övriga trafikanter, säger Josefin Hallenberg.

Transportstyrelsen håller dörren öppen för en förändrad hastighet i framtiden.

– Vi vill se en förbättrad trafiksäkerhet för både A-traktorförare och andra trafikanter. Olyckorna med A-traktorer inblandade måste minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Josefin Hallenberg. 

Fakta

Transportstyrelsens förslag i korthet

* Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.

* Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.

* Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.

* Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.

* Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.

* Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

* Kraven på utrustning för avgasrening skärps.

* Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

* Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

* Inte omöjligt med höjning i framtiden

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: