I veckan kunde trafiken släppas in på en ny, asfalterad väg rakt igenom kvarteret Batteriet.
– Där har vi lagt nya ledningar och gjort nya vägar för att förenkla för nya etableringar, berättar Simon Råsbacken. Nu använder vi oss av dem.
En stor vinst för trafikanterna, som kan köra på en längre sträcka asfalt istället för grus, plus att man slipper samsas med grävmaskinerna.
– Det betyder samtidigt att det fortsatta arbetet på Norra Oskarsgatan underlättas. Nu kan de jobba mer ostört och snabbare, när de inte har trafik att förhålla sig till.
Får upp farten på ett annat sätt
Vägarbetet på Batteriet har gjorts parallellt med det arbete som trafikanterna märkt i höjd med Oskarsgrillen och Frendo.
– Planen har varit så hela tiden, att vi skulle bygga det området först för att kunna släppa på trafiken där. Det är alltid lite pill med att leda om trafiken allt eftersom, hålla koll på grusvägar och allt sådant.
Hur mycket skulle du säga att det underlättar att trafiken leds in på Batteriet?
– Det gör att man får upp farten på allt arbete egentligen. Dels kan man jobba näst intill ostört med VA-saneringen från KGM-hallen till Nytorpsvägen. Då kan även ett annat gäng gå på där vi lett om vägen nu, där GC-vägen ska gå.
Har det varit efterlängtat att komma så här långt i projektet?
– Ja, varje steg framåt gick väldigt tungt i början. Det strulade mycket, bland annat hade de mycket grundvatten att jobba med, så det var en liten knutpunkt vid Aspedalsgatan. Det tog väldigt lång tid, men vi visste från början att det skulle vara den tuffa biten även om vi kanske inte räknade med att det skulle vara så här tufft.
– Vi har sagt det, att när vi är förbi Gjutaregatan med grävmaskinen då börjar det bli lättare och jag hoppas att de största problemen är ur världen nu. Så det är väldigt skönt.
Ny tillfällig infart
Under veckan, när grävarbetet är mitt utför Frendo, har också en ny tillfällig infart färdigställts, så det går att åka in till macken från båda hållen.
Hur mycket har det här betytt för er verksamhet?
– Annars hade vi bara haft en infart och det hade inneburit att drivmedelstransporter och annan tung trafik inte kunnat köra in, för de hade aldrig kunnat vända här, säger ägaren Leif Alexandersson. Så det har hjälpt oss mycket, tack vare det fungerar det som vanligt under den här delen av vägarbetet.
Enligt Simon Råsbacken tittar ÖSK hela tiden på hur man kan underlätta för verksamheterna längs vägen.
– De kommer drabbas på ett eller annat sätt, det förstår vi också, men vi tittar på hur vi kan underlätta för dem så mycket som möjligt. Så länge man har dialogen, så brukar mycket gå att lösa. Vi har exempelvis även Körners där som också var i behov av leveranser.