Den nya organisationen för Järnforsens skola, som innebär att eleverna får sin utbildning på Målilla skola två dagar i veckan, har utvärderats och får både ris och ros.
Foto: Lotta Madestam
Omorganisationen för Järnforsens skola, som innebär att eleverna får sin utbildning på Målilla skola två dagar i veckan, trädde i kraft inför höstterminen 2022 utifrån att antalet elever i Järnforsen är lågt. Det skulle vara 18 elever fördelade på sju klasser när skolan började i höstas, men det gick upp till 22 för att nu vara nere på 18 elever igen. Järnforseneleverna har gått in i befintliga klasser på Målilla skola.
– Vi såg att vi behövde göra förändringar för att det är svårt att leva upp till vissa mål i läroplanen i alla ämnen med så få elever. Det är svårt med både idrott och musik när man inte har en större grupp elever, säger barn- och utbildningschefen Martin Snickars.
"Går igenom hela utvärderingen"
Nu har det nya samarbetet pågått i en termin – och rektorn Charlotte Söderling har gjort en utvärdering med elever, vårdnadshavare och lärare för att se vad de tycker om att eleverna är på Målilla skola två dagar i veckan.
Många av eleverna säger att de har fått nya kompisar i Målilla, att de känner sig trygga i Målilla och att lärarna är bra. Anmärkningsvärt är att endast två elever tycker att det är bra att de är i Målilla två dagar i veckan medan nio elever svarar vet ej och fem nej.
– Vissa tycker att samarbetet är väldigt bra, andra inte alls. Att åsikterna går isär är vad som går rakt igenom hela utvärderingen, säger Martin Snickars.
Rektorn har varit i kontakt med samtliga elevers vårdnadshavare och de är lika kluvna till samarbetet. 25 procent är positiva, 30 procent negativa och 45 procent både positiva och negativa.
– Elevernas åsikter och föräldrarnas åsikter är ungefär likadana, säger Martin Snickars.
En positiv föräldrakommentar är att barnen får lära sig att vara bland fler då Järnforsen är alldeles för litet.
”Bäst vore om de fick vara där alla dagar”, har en förälder sagt till rektorn.
En negativ föräldrakommentar handlar om skiftningarna mellan de två skolorna.
”Jag tror också det har varit väldigt svårt när hen inte fått någon kontinuitet, ena stunden är hen i ett klassrum med fem personer i Järnforsen och sen dagen efter så ska hen vara i en klass med 22 elever, som inte är hens klass och inte är hens klasskompisar. Det är några hen tvingas vara med två dagar i veckan”, har en annan förälder sagt till rektorn.
"Blir inte en naturlig del av gruppen"
Pedagogerna tror att barnen är splittrade av att vara på två olika ställen, vilket gör det svårt att få ihop helheten i undervisningen.
”Barnen blir inte en naturlig del av gruppen. De missar mycket som händer i det sociala samspelet under de tre dagar de inte är här. Vi ser hur en del av våra elever utvecklas och trivs medan några är mer oroliga och väljer att inte leka med barnen från Målilla. Det hade varit bättre att eleverna kommer hit alla dagar i veckan”, är vad lärarna har uttryckt till rektorn.
Martin Snickars tar till sig av lärarnas synpunkter.
– En slutsats av lärarnas synpunkter är att det blir lättare att eleverna är på en skola alla dagarna. Då kan man lättare följa upp undervisningen i samtliga ämnen. Vi måste lägga mer tid på samplaneringen mellan lärarna i Målilla och lärarna i Järnforsen för att få ihop det så bra som möjligt.
Dyster prognos inför hösten
Rektorn har dessutom en prognos av antalet elever inför höstterminen.
– Det går i dag 18 elever på skolan då fyra elever har flyttat. Fem elever går ut årskurs sex i juni och då är det 13 elever kvar. Det kommer ingen sexåring till förskoleklassen till hösten. En familj har flaggat för flytt, vilket gör att det blir tolv elever om ingen mer flyttar ut eller in till skolan.
Är det givet att ha skolan kvar i Järnforsen?
– Vi ser att vi har svårigheter att uppfylla läroplanen och det är därför vi har det här samarbetet med Målilla. Fortsätter vi med samarbetet med Målilla skola så ser vi att den största klassen blir årskurs ett med 28 elever. I övrigt är det mellan 16 och 24/25 elever.