Företagare i Hultsfreds kommun ger kommunens service bra omdöme och det resulterar i en 17:e plats i landet.
Foto: Ossian Mathiasson
Hultsfreds kommun får sitt högsta NKI (nöjd-kund-index) och sin främsta placering någonsin i SKR:s ranking ”Öppna Jämförelser Företagsklimat”.
Företagen ger Hultsfreds kommun bra betyg för sin service i samband med myndighetsutövning och ett mycket högt NKI på 82 på den 100-gradiga skalan. Kommunen placerar sig på plats 17 av de 207 kommuner som deltar och har fått ett NKI. Det är kommunens främsta placering hittills och innebär att de klättrar flera placeringar jämfört med förra året då de hamnade på plats 32.
”Det är väldigt glädjande att företagen upplever att de får god service och att vi fortsätter att förbättra vårt resultat. Jag vill lyfta fram alla medarbetare som ligger bakom resultatet. De gör ett fantastiskt bra arbete. Att undersökningen genomförs bland företag som haft ett verkligt ärende inom ett eller flera myndighetsområden gör att resultatet känns extra bra”, säger Lars Gjörloff, utvecklingschef i Hultsfreds kommun, i en kommentar till Hultsfreds kommuns hemsida.
Miljö och bygg får sitt högsta NKI
När det kommer till ”Öppna Jämförelser Företagsklimat” sammanställer Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) företagens enkätsvar från servicemätningen Insikt. I Insikt får ett urval av alla som haft ett ärende inom myndighetsområdena brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö– och hälsoskyddstillsyn, livsmedelskontroll eller serveringstillstånd bedöma kommunens service. Brandskydd får ett mycket högt NKI på 91 och det ger kommunen en sjundeplats.
Hultsfreds och Vimmerbys gemensamma miljö- och byggnadsförvaltning, som ansvarar för bygglov, miljö- och hälsoskyddstillsyn och livsmedelskontroll, får sitt högsta NKI hittills. Det landar in på betyget 79 och samtliga områden får höga eller mycket höga NKI-värden.
”Vi förbättrar vårt NKI för femte året i rad och får vårt högsta NKI någonsin. Det är givetvis väldigt bra, men det viktigaste är att vi får ett kvitto från våra företag på att det arbete och de analyser vi gör för att förbättra oss är rätt”, säger Elisabeth Karlsson, miljö- och byggnadschef.