I måndags påbörjades arbetet med att justera vägen och asfalten kommer läggas under vecka 26, 27 och eventuellt även 28.
– Då kommer det vara lite störningar i trafiken, allra helst mellan Sibylla och Frendo, där det är som trängst. Så där kommer det kanske vara lite flaggvakter, som hjälper trafiken att köra dit de ska.
Arbetet är något försenat. Målet var att det skulle vara klart i slutet av september.
– Tidsplanen som ligger nu är att allt ska vara helt, helt färdigt i början av november. Men då har vi lagt upp mycket mer planetapper, så innan sommaren ska det vara asfalterat överallt och helt färdigt fram till Handelsvägen, det vill säga nya vägen till Willys, berättar Simon Råsbacken.
Bara en liten grusväg kvar
Så under sommarperioden kommer det egentligen bara vara en liten grusväg i slutet, där man tar vid och gräver efter semestern.
– Så all plantering och allt sådant ska också vara färdigt hela vägen fram till Handelsvägen innan semestern. Det kan dock finnas lite kvar på någon tvärgata, som inte kan kopplas ihop just nu, som också får tas efter semestern.
Har arbetet gått som planerat?
– Det har varit alla möjliga problem med det här projektet. Det är ett stort projekt. Vi har hittat på många föroreningar som dragit ut på tiden, grundvattnet har varit väldigt högt eftersom ledningarna ligger mer än tre meter ner i backen. Så vi har även stött på grundvatten sista veckorna, vilket man inte trodde i och med att det är så torrt. Så har vi stora dagvattenledningar, som är 1,2 meter i diameter. Så fort det hade regnat lite i höstas och vintras blev det jättemycket vatten och stora avloppsledningar som det kom mycket vätska i, säger Simon Råsbacken och fortsätter:
– Det har varit väldigt tufft för dem i början av projektet, så vi tappade väldigt mycket tid från det att det startade till nyår. Men efter vintern tycker jag att det har tågat på väldigt bra.
Ett stort projekt
Men så är det också ett stort och omfattande projekt, ett av de största Hultsfreds kommun någonsin haft – på Hultsfreds mest trafikerade gata.
– Vi vet om att det varit jobbigt för alla som kört där och vi har haft väldigt mycket klagomål på att grusvägarna har varit dåliga, men de har dragit till dem väldigt ofta skulle jag säga. Men, det går mycket trafik här och grusvägen körs sönder väldigt snabbt.
Förskönar samtidigt
I grund och botten är det här ett VA-saneringsarbete som var nödvändigt. När det ändå skulle göras passade man på att försköna utmed gatan också med en trädallé, som bryts av med planteringar med träd, buskar och perenner.
Trädsorterna varierar i längre och kortare stråk för att bryta upp den långa gatan. Längs med den blir det också gräs- och ängsvegetation. Utmed gatan blir det också sittplatser utrustade med bänkar, i aslutning till träd-, busk- och perennplanteringar för att vara trivsamma pausplatser.
– Sedan lyckades vi söka ett statligt bidrag för gång- och cykelvägar utmed Norra Oskarsgatan och Aspedalsgatan. Så där fick vi in lite extra pengar, som gjorde att vi tog i lite extra vad beträffar den biten.
Kommunens budget för Norra Oskarsgatan ligger på 49 miljoner kronor.
– Den håller vi, säger Simon Råsbacken.
HÄR kan du också läsa: Frendo drabbas hårt av vägbygget – "Ett märkbart tapp"