Varta BK erhåller marknadsföringsbidrag på 20 000 kronor från Hultsfreds kommun.
Foto: Ossian Mathiasson
Hultsfreds kommun sa ja till ett marknadsföringsbidrag på 30 000 kronor till Varta BK inför klubbens första säsong i allsvenskan.
Nu har kommunen diskuterat ett nytt marknadsföringsbidrag för kommande säsong. Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår för kommunstyrelsen att gå in med 20 000 kronor, en sänkning med 10 000 kronor i jämförelse med fjolårssäsongen.
Marknadsföringsvärdet för kommunen uppgår enligt bedömningsmallen till måttligt. Att laget fortsätter att spela i allsvenskan bidrar till spridningen av kommunens varumärke nationellt och ökar marknadsvärdet för kommunen.
"Besparingstider"
Kommunen får för denna summa marknadsföring genom att ha sin logotyp på matchreklam, en fast reklamplats i hallen, exponering på skärmar vid matcher. Klubben ska även sprida marknadsföringsmaterial om Hultsfreds kommun på bortamatcher.
– Det är rent allmänt mer besparingstider, men vi vill ändå uppmärksamma att Varta spelar i allsvenskan med ett marknadsföringsbidrag, säger kommunalrådet Lars Rosander (C).
Bowlingklubben har cirka 80 medlemmar, varav hälften är i åldern 7-25 år. Precis som i fjol har Varta BK valt att förlägga sina träningar och matcher i Vimmerby.
– De spelar fortfarande i Vimmerby bowlinghall men nu när det är nya ägare till hallen i Hultsfred förs det väl samtal om att Varta BK ska spela i Hultsfred igen från och med nästa säsong, säger Rosander (C).
Varta BK inleder säsongen med hemmamatch mot Stureby BK F1 lördagen den 16 september.