Annons:

Sök

Annons:

De höjer priset på fjärrvärme med 33 procent – så motiveras beslutet

Vd Peter Bäckström känner sig trygg i att Nevel höjer priset på fjärrvärme med 33 procent i Hultsfred. "Ingen kan finna att våra höjningar är oskäliga", säger han och motiverar beslutet. Foto: Lotta Madestam/Privat

De höjer priset på fjärrvärme med 33 procent – så motiveras beslutet

Nevel har chockhöjt fjärrvärmepriset. I Hultsfred med så mycket som 33 procent, vilket är bland den största höjningen i landet.
– Ingen kan finna att våra höjningar är oskäliga, så det känner jag mig ganska trygg i, säger vd Peter Bäckström.

Annons:

Nevel har 19 fjärrvärmenät i sammanlagt 15 kommuner. Priserna höjs med mellan 15-40 procent, så Hultsfred drabbas av en av de större höjningarna.

– Anledningen är helt enkelt att våra kostnader för biobränsle, som vi använder för att producera värme, stigit dramatiskt över de senaste säsongerna. Det är en lokal bränslemarknad på den här typen av råvaror och tittar vi på Hultsfred ökade våra bränslekostnader, i de kontrakt vi skrivit nu, med ungefär 80 procent, säger Peter Bäcklund och fortsätter:

– Vi såg en markant ökning redan förra året. Då hoppades vi att det skulle vara en övergående fas i och med ryska invasionen och turbulensen. Men nu såg vi i våras att det inte har mattats av, utan snarare fortsatt uppåt. Med ökande hastighet som gör att vi tvingas till de här åtgärderna för att kunna bedriva en verksamhet helt enkelt.

”Förlängning av energikrisen”

Han vill understryka att det är hela branschen som drabbats, som en förlängning av den energikris vi lever i.

– Vi såg de höga elpriserna förra vintern, det har spillt över nu på andra energislag. Så prishöjningen är en konsekvens av det.

Så du anser att höjningen är motiverad?

– Definitivt. Vi har försökt kommunicera våra motiv och bakgrunden till det med alla våra kunder. Vi har förhandlingar med kunder som begär det, där vi sitter ner specifikt med varje aktör. Alla ska ha fått informationen och får gärna mer om de önskar.

”En utmanande tid”

Nevel har en dialog med sina kunder och vill understryka att det är en svår situation också för dem.

– Det är en utmanande tid på energimarknaden – det är inte över. Det är beklagligt och kommer nog drabba hela kedjan, från oss till våra kunder och våra kunders kunder.

Är ni rädda att tappa kunder i Hultsfred som en följd av prishöjningen?

– Det vill vi undvika, vi är rädda om våra kunder och är måna om att stärka fjärrvärmens konkurrenskraft. Det ligger i vårt intresse, så det jobbar vi kontinuerligt med. Men just här och nu måste vi göra den här förändringen eftersom det varit så drastiska svängningar på vår kostnadssida.

– Jag tror ingen kan finna att våra höjningar är oskäliga, givna de marknadsförutsättningar som är. Så det känner jag mig ganska trygg i, tillägger Peter Bäcklund.

 

Här kan du också läsa: Efter chockhöjningen: bostadsbolagets kostnader ökar flera miljoner – privat hyresvärd har tagit strid

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: