"Jag blev lite förvånad faktiskt, för jag tyckte själv att det var väldigt, väldigt trångt", säger regionrådet Karin Helmersson efter att ha kört vägen mellan Vena och Främsteby.
I oktober 2021 besökte Karin Helmersson partikollegorna Lars Rosander och Per-Inge Pettersson i Vena i egenskap av ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Samtidigt som ortens positiva utveckling lyftes, med bland annat ökat elevantal och ny matbutik, kom den osäkra skolvägen på tal.
– Man var oroliga över hur barnen skulle kunna cykla till skolan tryggt och säkert och jag förstod att kommunen legat på att man ville att Trafikverket skulle komma till skott med den här satsningen på en säkrare väg, säger Karin Helmersson.
"Ingen trygg lösning"
Nu är bymiljövägen klar – och Helmersson är inte alls så positiv som hon hade hoppats på att bli.
– Förra helgen fick jag för mig att åka förbi när jag ändå var i trakten. Måste säga att jag kände ungefär som synpunkterna som framförts, det var ingen trygg lösning. Jag vet ju att det går mycket tung trafik samtidigt som det är skolväg.
Vad är din tanke efter att ha kört där?
– Jag blev lite förvånad faktiskt, för jag tyckte själv att det var väldigt, väldigt trångt. Och då mötte jag ändå ingen stor långtradare med timmer, utan bara en mindre bil. Vid möte är tanken att man ska köra över linjen och då tänker jag om det varit små barn på cykel där. Jag blev lite förvånad faktiskt, det kändes inte som en trygg lösning. Det kan jag ärligt säga.
Lovar lyfta frågan
Det fick Karin Helmersson att bestämma sig för att lyfta frågan när utvecklingsnämndens presidium har avstämning med Trafikverket i början på oktober.
– Politiken ska inte gå in i objekt, men däremot måste man ju ändå snappa upp det människor pratar om, hur det resoneras och fråga om det ska utvärderas.