Annons:

Sök

Annons:

LOKAL BANK VARNAR – BEDRAGARNA INTENSIVA I TRAKTEN

Gunnel Olsson Örbäck vill varna bankens kunder för att bedragare verkar riktat in sig på området, för ett tiotal av bankens kunder har drabbats av bedrägeriförsök torsdag-fredag. Ingela Larssons kund har inte drabbats. Foto: Privat

LOKAL BANK VARNAR – BEDRAGARNA INTENSIVA I TRAKTEN

Ett tiotal av Virserums Sparbanks kunder har utsatts för bedrägeriförsök bara de två senaste dagarna.
– De tycks betar av område efter område, säger vd Gunnel Olsson Örbäck.

Annons:

Nu är bedragare i farten igen i trakten och Virserums Sparbank har blivit varse att flera av deras kunder utsatts.

– Det är så förbaskat tråkigt. I åtminstone ett fall vet vi att de gjort ett telefonnummer nästan identiskt med vårt. Så vid första blicken, om man bara tittar på telefonnumret och inte riktnumret, så ser det ut som det är vi som ringer via vårt växelnummer. (Så kallad spoofing, reds anmärkning) Så har man inte riktigt noterar numret, kanske man inte ens reagerar, säger Gunnel Olsson Örbäck.

Hur många kunder rör det sig om?

– Ett tiotal, tre-fyra stycken bara under fredagsförmiddagen. Sedan finns det säkert ett mörkertal i de som inte hör av sig till oss och berättar, utan bara har slängt på luren.

Vet du om någon blivit bedragen?

– Nej, det kan jag ärligen säga att ingen blivit. De som hört av sig till oss har reagerat på att det här inte är rätt, önskat dem dit pepparn växer ungefär och slängt på luren. Men man är ju rädd för att någon inte reagerar. Så vi vill fortsätta varna, varna, varna. Banken ringer aldrig upp och ber kunder logga in.

Hur har bedrägeriförsöken sett ut den här gången?

– De har utgett sig för att ringa från huvudkontoret, man kan ju fnysa åt det, det är väl huvudkontoret i Virserum då…

– Sedan har de i något fall sagt att kontot är spärrat eller sagt att kunden behöver byta ut sin dosa, där allt syftar till att få människor oroliga och rädda och i förlängningen få dem att logga in med sitt mobila bank-id.

Hur ser du som bankchef på det som händer nu, som riskerar drabba bankkunder?

– Det är bara alldeles förfärligt och beklagansvärt. Min personliga uppfattning, utifrån mina egna erfarenheter och samtal med kollegor i branschen så känns det som de har en systematik, de tycks beta av område efter område, säger Gunnel Olsson Örbäck.

Nu vill hon skicka med några goda råd:

– Man får inte låta sig stressas och logga in med sitt mobila bank-id. Det är vikrigt att verkligen fundera på vem som ringt vem, är det någon som ringt mig och den ber mig logga in då ska jag slänga på luren direkt. För då är det fuffens.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: