Han har åtta års erfarenhet som lastbilschaufför, de senaste fyra som anställd på OG-Bolaget som förfogar över 13 lastbilar och lika många släp i Hultsfred. Åkeriet håller till inne på Hultsfreds Hus-området, så korsningen vid Frendo används dagligen.
– Det var kämpigt redan innan, men nu har de gjort det riktigt trångt för oss som ska in där med lastbil och släp. Det är vassa, höga kanter som vi hamnar i med våra släp även om vi håller ut. Det syns att vi kör på dem med däcken, det är redan märken, säger Billy Skog.
Värst från centrum
Värst är det om man kommer inifrån centrum, enligt Billy Skog.
– Då måste jag hålla ut helt på andra körbanan. Det skapar bara ännu mer irritation bland medtrafikanterna som både tutat och gett mig fingret för att de tvingas vänta. Så jag känner mig i vägen på ett annat sätt jämfört med tidigare.
Kollegorna Peter Davidsson och Patrik Dalmans håller med.
– Det har blivit katastrof på Norra Oskarsgatan, säger Peter Davidsson.
Kan du utveckla det?
– Det är trångt i korsningarna, numera skulle vi behöva en annan väg in. Utan gupp, tillägger han. Om vi är tungt lastade och det vill sig illa tar chassit i när vi är mitt över. Det är inte genomtänkt alls.
Saknar korsningen
Dessutom säger de sig sakna korsningen Norra Oskarsgatan-Nytorpsvägen som stängts av för all trafik.
– Kom vi söder ifrån använde vi alltid den när vi skulle till Be-Ge:s, Truckdiesel eller ta ”bakvägen” in på området. Nu måste vi köra omvägar runt Ikea Industry eller ta samma väg som kunderna till Willys och de andra butikerna i området. Den korsningen och vägen är också smal och lämpar sig inte så bra för stora tunga fordon ihop med alla personbilar, säger Billy Skog, som uppskattade när Willys flyttade och det blev mindre trafik i gamla korsningen.
Rickard Slotthed är verksamhetschef på åkeriet, han säger sig förstå chaufförerna.
– Jag förstår deras frustration över att det har tagit och tar längre tid att förflytta sig i Hultsfred numera, säger han.
Vid full last väger lastbil och släp 60-64 ton. Då är det ännu värre att trafikera Norra Oskarsgatan, enligt kollegorna.
– Vi hade uppskattat om någon lyssnat med yrkesförarna. Det känns som de missat att det bedrivs åkeriverksamhet runt om Nytorpsvägen och på Hultsfreds Hus-området. Vi känner oss åsidosatta.
Hoppas på mer förståelse
Billy Skog vill poängtera att han inte bara vill klaga, utan han hoppas också på lite mer förståelse från medtrafikanterna.
– Det blir säkert bra och fint när det blir klart. Men det har blivit mer utmanande att vara lastbilschaufför i Hultsfred.
– Dessutom har det visats väldigt dålig hänsyn mot oss under byggtiden. Plötsligt när vi kom och körde kunde vägen vara uppgrävd och det stod en grävmaskin i vägen utan att vi informerats eller att det satts upp varningsskyltar. Så vi har fått backa tillbaka, det är inte heller lätt med lastbil och släp, säger Billy Skog.
Här kan du läsa vad projektchefen Jens Karlsson ger för svar på kritiken.