Annons:

Sök

Annons:

Chefen om kritiken:

Det har varit en tuff start på vintern, menar Svevias platschef Joakim Jonsson, som menar att man inte gör något annorlunda i år jämfört med tidigare. Foto: Lotta Madestam

Chefen om kritiken: "Gör inte annorlunda i år" – det här gäller

Vinterväglaget anses bli sämre för varje år, med glashala vägar till följd. Men Joakim Jonsson, platschef på Svevia i Vimmerby, hävdar att man inte gör på något annorlunda vis i år.
– Vi har krav vi följer utifrån det Trafikverket beställt, säger han.

Annons:

Yrkeschauffören Tomas Rydén tillhör dem som riktar kritik mot hur vägarna sköts vintertid. I synnerhet de större vägarna som han menar är glashala.

– Jag har kört lastbil i 20 år och det har aldrig varit så här dåligt, säger han. Vi kan inte köra efter väglag, då skulle vi behöva stanna hemma. Nu är gränsen nådd.

”Inte något annorlunda”

Joakim Jonsson vill inte hålla med om att vinterväghållningen försämrats.

– Vi gör inte på något annorlunda vis i år än något annat år. Samtidigt har vi haft ganska mildra vintrar och då är det ganska bra väglag. Nu har vi i stort sett kört sedan början av december, så det har varit en tuff start på den här vintern. Då blir det väldigt mycket insatser.

Så det saltas inte mindre eller annorlunda jämfört med förr?

– Nej, det vill jag inte påstå. Snarare tvärt om och det är inte utspätt utan det finns bara ett sätt att göra det på. Sedan har salt väldigt olika funktioner beroende på temperaturen. 

Joakim Jonsson förklarar att saltet biter sämre när det är lägre temperatur i vägytan och när det är väldigt torr luft har saltet svårare att verka.

– Redan från fem-sex minusgrader i vägytan blir det sämre effekt och det behöver inte ha med lufttemperaturen att göra utan vägytan kan vara kallare än vad det är i luften.

– Tittar vi dessutom nu under pågående snöfall, så tillförs det ny fukt hela tiden genom att det blir yrsnö som hamnar i saltet. Så vi underhållssaltar för att kunna hålla en hyffsad friktion för att kunna köra vid pågående snöfall. Vi har också olika startkriterier för när vi börjar ploga vid snöfall beroende på vad det är för vägklass, som sätts utifrån hur stor årsdygnstrafik det är på vägen. 

Hur ser du på den här diskussionen?

– Jag förstår att folk tycker en sak, men det är nästan samma diskussion varje år. Problematiken är att folk förväntar sig att det alltid ska gå i alla tänkbara väder, men man får anpassa hastigheten utifrån det väglag som är.

”Följer ett krav”

Ingen skugga ska falla på Svevia och dess personal, vill han understryka.

– Vi har krav vi följer utifrån det Trafikverket beställt. Utifrån den följer vi riktlinjerna till våra underentreprenörer och Trafikverket kontrollerar Svevia genom uppföljningar.

Så här skriver Trafikverket på sin hemsida: "Tack vare systemen för väderprognoser kan halkan ofta bekämpas förebyggande. På högtrafikerade vägar använder vi salt, vilket innebär att vi oftast kan hålla dem snö- och isfria under uppehållsväder. Det är entreprenörernas ansvar att säkra salttillgången."

"Det finns negativa effekter av att salta som vi är medvetna om, men utan salt skulle främst den tunga trafiken stanna. Vi arbetar med att förbättra metoderna och försöker ständigt att minska saltmängden."

 

Här kan du läsa lastbilschauffören Tomas Rydéns kritik mot vinterväghållningen.

Fakta

När kommer plogbilen i Kalmar län:

Vägklass 2: E22 Torsås-Gamleby, 137 Kalmar-Färjestaden och 25 Kalmar-Nybro.

När det kommit 1 cm snö har plogbilen normalt 3 timmar på sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom 3 timmar. Halkbekämpas normalt med salt.

Vägklass 3: Glahytt-Målilla-Hultsfred-Vimmerby-länsgränsen, Hultsfred-Virserum-länsgränsen, Hultsfred-Silverdalen-länsgränsen, länsgränsen-Vimmerby-E22 vid Verkebäck, Nybro-Emmaboda, västra sidan på Öland.

När det kommit 1 cm snö har plogbilen normalt 4 timmar på sig. 4 timmar efter avslutat snöfall ska det finnas åtminstone snö- och isfria hjulspår på vägen. Snösträngar kan alltså förekomma. Halkbekämpas normalt med salt.

Följande gäller under normala vintervägförhållanden. Om temperaturen understiger sex minusgrader accepterar Trafikverket att en del snö och is kan finnas på vissa vägar också efter halkbekämpning.

Källa: Trafikverket

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: