Annons:

Sök
  • Infört nya hastigheter i samhället – det här gäller

    Mörlunda har fått ändrad hastighet på alla gator. Numera gäller 40 kilometer i timmen överallt utan på ett nytt ställe. Foto: Lotta Madestam

  • Infört nya hastigheter i samhället – det här gäller

    Tallmovägen har fått 30 kilometer i timmen förbi sporthallen och bort till vändplanen vid skolan, som är den vägen som förespråkas vid lämning och hämtning av barn.

  • Infört nya hastigheter i samhället – det här gäller

    Gränsen till tättbebyggt område har flyttats, så nu blir det 70 kilometer i timmen direkt strax norr om infarten till sporthallen.

  • Infört nya hastigheter i samhället – det här gäller

    Det blev en del diskussioner om Kyrkvägen, på den här sidan skolan. Ledamöterna landade i att inte införa 30 kilometer i timmen här, utan det är 40 som gäller.

  • Infört nya hastigheter i samhället – det här gäller

    I andra änden av samhället går gränsen till tättbebyggt område strax söder om bilverkstaden.

Infört nya hastigheter i samhället – det här gäller

Sedan onsdagen gäller nya hastigheter i Mörlunda. Det klubbades inte helt utan diskussioner i Trafiknämnden. Projektchef Jens Karlsson redovisar vad som gäller för trafikanterna.

Efter Virserum och Vena var det Mörlundas tur att få ändrad hastighet, efter ett beslut i Trafiknämnden i december.

– Det började gälla på onsdagen, då byttes också skyltarna ut överallt, säger Jens Karlsson, projektchef på ÖSK.

Förändringen innebär att 30-sträckan på Häradsvägen, alltså gamla riksväg 34, i höjd med skolan slopats. Istället är det 30 på Tallmovägen som går förbi sporthallen och fram till vändplanen vid skolan.

I övrigt är det numera bara tillåtet att köra 40 kilometer i timmen på samtliga andra vägar i Mörlunda.

– Det var lite diskussion om varför det föreslogs 40 på Häradsvägen. Det var för att man skulle följa samma linje som på de andra orterna, att vi ska hålla 40 som bashastighet överallt och hålla oss till 30 vid skolor, säger Jens Karlsson.

”Kan ta upp det i en framtid”

Även Kyrkvägen, på andra sidan skolan, diskuterades om den skulle vara 30. Men det är inte påbudet att man ska köra den vägen till skolan, utan infarten är Tallmovägen. 

– Tydligen använder en del Kyrkvägen när de lämnar och hämtar barn, men nämnden landade i att man kan ta upp det i framtiden i så fall, om det skulle vara aktuellt, säger Jens Karlsson.

Vad vill ni uppnå med det här?

– Det bygger på samma resonemang som vi haft i Virserum och Vena, som är klara sedan tidigare. Att vi minskar skaderisken och minskar risken för allvarliga olyckor vid lägre hastighet, det är grundtanken. Det bygger på den nationella utredningen ”Rätt fart i staden”, där det möjliggjordes att kunna ha fler steg i hastighetsbegränsningen.

Tätortsgränsen ändrad

Förändringen innebär också att det blir 70 kilometer i timmen direkt från 40, strax efter infarten till sporthallen i norra änden av samhället och i andra änden går gränsen strax söder om bilverkstaden.

– Det har varit ett önskemål från Trafikverket, att man samtidigt ser över var gränsen till tättbebyggt område ska vara, så det tittar vi också på.

Vilken ort står på tur härnäst?

– Målilla och Järnforsen kommer vi lyfta till politiken under 2024. Målilla omfattar också Gårdveda och Rosenfors, men vi kan komma att senarelägga Rosenfors på grund av projektet ”Rosenfors Innovation”, så vi vet mer kring vad som kommer ske där praktiskt.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: