Länets invånare är nöjda med 1177 Journal. Foto: Region Kalmar län.
Resultatet från undersökningen används för att utveckla och förbättra tjänsten. Invånarna i Kalmar län anser att det är enkelt att logga in i 1177 Journal och genom användning av tjänsten känner man sig mer delaktig i och med att man fått bättre kunskap om sin hälsa.
En stor del av invånarna känner sig också trygga med att informationen i Journalen inte hamnar i orätta händer, samtidigt som man känner sig bekväm med att ta del av de anteckningar som vården gjort. Undersökningen visar också att vårdpersonal i Region Kalmar län är mer benägna att informera om och uppmuntra användning av Journalen än i övriga landet.
– Vi är stolta över att invånarna i Region Kalmar län är nöjda användare av 1177 Journal. Det visar att vårt arbete har konkret positiv påverkan på deras vårdupplevelse och motiverar oss att fortsätta förbättra plattformen, säger Stina Karlsson och Andreas Petersson, systemförvaltare inom IT som arbetar med tjänsten, i ett pressmeddelande.
Drygt 175 000 inloggningar per månad
Resultatet på många av frågorna i undersökningen för länet avviker tydligt positivt från det nationella genomsnittet. Det finns samtidigt förbättringsområden kopplade till bland annat användarvänlighet och feedbackmöjligheter.
"Det handlar om uttryckta behov kring enklare navigering, en större tydlighet i Journalens struktur och bättre översikt samt att kunna ge feedback och kommentera sin egen journaldokumentation", skriver regionen.
I Kalmar län görs drygt 175 000 inloggningar per månad i 1177 Journal. Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa sin journalinformation från hälso- och sjukvården över nätet. Till exempel handlar det om anteckningar från vårdbesök, provresultat, information om vaccinationer och diagnoser.